Pilotstrejken som stoppar allt inrikesflyg och alla avgångar i Europa för SAS flygplansflotta bröt ut på fredagskvällen. Pilotfacket lämnar inte några kommentarer. Arbetsgivarna menar att facket vägra ta reson och inte respektera märket på 2,2 procent.

Med snittlöner på 80 000 för piloterna på SAS och topplöner på över 100 000 kronor i månaden, enligt arbetsgivarna, vill pilotfacket ha löneökningar på 3,5 procent. Arbetsgivarna värderar deras krav till bortåt 10 procent.

Medlarnas slutliga hemställan låg däremot inom märket på 2,2 procent, bekräftar medlaren Claes Ennerberg till Arbetet. Något annat medverkar inte Medlingsinstitutet till har ledningen tidigare meddelat.

Det är konflikten i ett nötskal.

– Vi förstår att det finns många frågor från både press och allmänhet men vi ber om förståelse för att vi nu primärt koncentrerar oss på våra medlemmar. SPF beklagar djupt att passagerarna nu drabbas, säger Peter Larsson, ordförande i SAS-sektionen, i ett pressmeddelande.

Några ytterligare kommentarer från Svensk Pilotförening ges inte. Strejken berör cirka 400 piloter. Arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen är däremot upprörda över att facket utlöser strejken mot SAS, som bara för några år sedan var nära konkurs.

– Det är svårt att förstå att facket vägrar ta reson och utlöser en strejk som drabbar resenärer, andra anställda i flyget, bolaget och indirekt piloterna själva, säger Mattias Dahl, vd i Flygbranschen.
– Snart är hela året avtalsrörelse avklarad. Alla andra har accepterat 2,2 procent. Vi har slutit avtal med Unionen och alla andra fack i branschen och de har hamnat på märket fortsätter han.

Han poängterar att SAS accepterat löneökningar på 2,2 procent och kan även diskutera piloternas andra frågor, som bland annat gäller semesterregler, sammanslagning av tariffsystem med mera.

– Men allt kostar pengar och förändringarna måste hålla sig inom ramen. Vi har inte slagit dövörat till, säger Mattias Dahl.

I Svensk Pilotförenings pressmeddelande hävdar facket att deras bud till medlarna och motparten var balanserat och låg i nivå med den uppgörelse som slutits i Norge.

– Jag har aldrig mött någon part som säger att deras bud inte är balanserat. Piloterna är en välavlönad yrkesgrupp vilket inte är fel. Det är svårt att bli pilot och de har stort ansvar.
– Men 2,2 procent blir ganska mycket pengar på deras löner när inflationen i landet är noll procent,säger Mattias Dahl

Facket däremot vill ta igen en del av den lönenivå som man förlorat när piloterna var med och räddade SAS från konkurs genom att försämra sina villkor och arbeta fler timmar. De menar också att produktiviteten ökat starkt de senaste åren.
Det stämmer med SAS senaste årsredovisning, men diagrammen visar också att kabinpersonalens produktivitetshöjning varit större än piloternas.

Nu ställs alla flygningar med bolaget i Sverige och övriga Europa in.

Medlarna gör nu inget mer i konflikten, men står till parternas förfogande. Det är upp till parterna att ta initiativ till förnyad medling, säger medlaren Claes Ennerberg till Arbetet.

LÄS OCKSÅ

Piloterna vill spränga märket i småbitar

”2,2 procent är det märke som gäller”

Flygstrejk hotar fotbollsfans EM-närvaro