Martin-K-webbledartopp

Liberalerna lade i går tre nya förslag om hur vi ska höja elevers kunskapsnivåer och få en bra skola.

Förslagen är övertydliga exempel på att Liberalerna inte har lärt sig någonting när det gäller pedagogik och didaktik.

Som första förslag vill de återinföra nationella examensprov sist i gymnasieutbildningen. Skälet är otydligt. Och effekten konstaterat obefintlig.

Har någon halkat efter under de tre tidigare åren i gymnasiet kan glappet inte överbryggas genom några veckors påbjudet vrålplugg. I stället behövs tidiga insatser och kontinuerliga insatser, det vill säga en bra kontinuerlig undervisning.

Men Liberalerna väljer i stället att starta vid att föreslå ett sista skoldagens multiprov.

Liberalernas andra förslag är att avskaffa kursbetyg och återgå till terminsbetyg för enskilda ämnen. Detta är det minst dåliga förslaget, men ur ett didaktiskt perspektiv ganska meningslöst.

Att svenska elever efter åtta år med Björklunds skola harvar omkring i de nedre regionerna bland utvecklade länder beror inte på att eleverna har fått för få prov. Och det beror inte på att de har fått betyg för sällan.

Det beror på att de inte har lärt sig tillräckligt mycket.

Denna insikt finns inte hos Liberalerna. I stället ser vi återigen ett liberalt kvasiförslag med en närmast manisk fixering vid prov och betyg och i total avsaknad av förslag om hur vi förbättrar undervisningen.

Men om så varje skolbarn fick med sig ett betyg hem varje fredag skulle det inte betyda något om inte utbildningen ändras. Och det höjs inga kunskapsnivåer i svensk skola genom att ha fler prov, om vi så skulle ha ett prov varje morgon och ett till lunch, och så kanske ett litet prov till eftermiddagskaffet.

Förstår aldrig Liberalerna att deras ständiga fokus på betyg och prov är trams så länge de struntar i undervisningen?

Det tredje förslaget är att höja intagningspoängen till de teoretiska gymnasielinjerna. Och här går den liberala tankevärlden fullständigt i spinn.

Eftersom så många får dåliga resultat och många hoppar av så är det alltså enligt Liberalerna bättre att dessa elever slängs ut från skolan redan från start. I stället för att förbättra undervisningen ska alltså färre elever tas emot. Man anar att de som liberalerna främst tänker sig ska lämna skolan inte är deras egna ungdomar utan de som kommer från hem som inte har råd med privat läxhjälp.

Att Sverige sjönk som en sten i internationella kunskapsstudier när den liberala björklunska skolan tilläts härja är helt logiskt med en sådan syn på didaktik.

Svensk skola ska utformas så att alla elever kan tillgodogöra sig kunskaper. På det sättet kan Sverige åter stiga i internationell kunskapsranking och alla kan vara med och utveckla landet.

Liberalernas förslag igår visar att de inte begripit vikten eller nyttan av en bra undervisning. Eller att de inte bryr sig.