Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Många är redan ”ägodelare”

Ung, trendig, välutbildad – sådan är mediebilden av en ”ägodelare”. Men är det så verkligheten ser ut?

Emma Öhrwall är aktiv i före­ningen Kolla­borativ Ekonomi Göteborg. Hon håller med om att det finns en bild av ägodel­aren som trendig och välutbildad. Den bilden tycker hon är både sann och falsk.

– De som syns är är en homo­gen grupp, välutbildad, vit, teknikkunnig, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Delningsekonomi gör livet roligare

En typisk tidningstext beskriv­er en person som får en idé och snabbt startar ett företag och bygger mobilapp för att sprida sin idé. För att driva den typen av ägodelande krävs teknik­kunskap och entreprenörsvana.

Men runtom i landet pågår en massa ägodelande som aldrig syns i medierna. Folk samåker, är medryttare, hyr ut sommarstugan, lånar och lånar ut, utan att tänka på att de är en del av en trend.

– De som samäger trädgårdsredskap ska också se sig som en del av en kollaborativ ekonomi, säger Emma Öhrwall.

Den som har ont om pengar borde vara mest motiverad att samåka och låna prylar. Men under­sökningar visar att ägodelare ofta har gott om pengar. Kanske känns det coolare att samåka om alla vet att man egentligen har råd med en egen bil?

– Det finns mycket stigman kring fattigdom. Jag är från den bakgrunden. Vi hyrde tv för vi hade inte råd att köpa, det hade varit fruktansvärt om någon fått reda på det, berättar Emma Öhrwall.

LÄS OCKSÅ: Delningsekonomi väntas explodera

Men hon tror att det håller på att förändras. Det är inte längre lika mycket status i att äga dyra saker.

– Du är inte vad du äger, du är vad du gör. Det har blivit mer jämlikt, säger Emma Öhrwall.

En del kan hindras av att de känner att de inte har något att erbjuda själva.

– Man måste anse att man har en resurs. Det är lätt att se ”jag har en bil, jag kan låna ut den”. Men resurs­en kan vara tid, kunskap – alla har något som är värdefullt.