Lars Lindgren. Foto: Tomas Oneborg/TT

De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent.

De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. De allt färre förarna har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.

– Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren till tidningen Transportarbetaren.

Traktamentet höjs från 27,42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent.

– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den, säger Lars Lindgren.

LÄS OCKSÅ

Transport gör upp för 30 000 anställda

Transport kallar in förhandlingsdelegation

Transportförhandlingar utan resultat