9

Foto: Olle Anderstam

Ombedd att beskriva en vanlig arbetsdag dröjer det inte förrän Jessica Thorzén stöter på svårigheter. Anledningen är att ingen dag är den andra lik. Just det är i själva verket en av anledningarna till att hon trivs så bra. 

Under utbildningen till CE-kortet för tung trafik mötte Jessica en gammal tjejkompis som körde betongbil. Hon ringde upp kompisen, tänkte att kan hon så kan väl jag och fick åka med ett par gånger.

– Redan första dagen var jag såld och tre timmar senare hade jag i princip en anställning klar, säger Jessica. Jag har hittills aldrig varit så säker på vad jag vill göra.

Efter att ha jobbat som bland annat fotomodell, på kafé och i livsmedelsbutik hade Jessica Thorzén äntligen hittat hem. Att köra betongbil innebär även det nya kontakter varje dag. I Jessicas fall handlar det om leveranser i hela Stockholms och Uppsala län. Att Jessica befinner sig i en mansdominerad bransch märker hon av dagligen, även om åkeriet där hon arbetar utgör ett undantag där kvinnorna är i majoritet.

– Vi är sju tjejer och tre killar som kör i åkeriet, berättar hon. Anledningen är att vår arbetsgivare helst anställer tjejer, som han menar kör försiktigare och är mer rädda om grejorna.

Annat är det ute på de byggen dit betongen körs. Här händer det att karlarna radar upp sig bara för att kolla om den ”lilla tjejen” klarar av vissa krångliga backningar.

– Så här långt har jag nog bara gjort dem besvikna, skrattar Jessica.

En del dagar kan börja klockan fem på morgonen, andra sluta först klockan tio på kvällen, men normalt slutar dagen före klockan fem. Jessica får alltid meddelande dagen före om vilken tid hon börjar. Det enda hon vet om veckan är att hon jobbar måndag till fredag och har sin fasta lön.

– Jag gillar det, men nackdelen är ju att jag aldrig kan säga till min åttaåriga dotter när jag kommer och hämtar henne i skolan. Det kan variera mellan klockan två och fem.

Ofta är arbetet dammigt och lerigt och allra smutsigast är det när rännan och rotorn ska spolas ur med högtryck efter dagens vanligtvis tre-fyra lass.

– Missar man det så brinner den överblivna betongen fast och man får ett stort jobb med att bila eller banka ur den härdade betongen. Vi ska spola ur rotorn så noga att vattnet blir drickbart, vilket brukar ta 20-30 minuter beroende på vilken betong man kört under dagen.

Olle Anderstam

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Om Jessica Thorzén

Ålder: 26 år. År i yrket: Två. Utbildning: Företagsekonomi från gymnasiet. Tog CE-körkortet sommaren 2014. Utbildning för just betong inom åkeriet. Bästa med jobbet: ”Variationen. Fantastiska kollegor, nya platser och människor varje dag.” Sämsta med jobbet: ”Svårt att planera. Att man aldrig riktigt vet när man slutar för dagen.” Om jag inte körde betongbil: ”Älskar mitt jobb så för mig finns inget annat alternativ.” Fritid: Familjen och det stora intresset för bilar och bilbyggande. Lön: Cirka 26 000 kronor i månaden på heltid som grundlön. Om Betongbilsförare Facktillhörighet: Transport. Framtidsutsikter: Med växande städer och ökat byggande anses framtiden ljus inom betongbranschen som helhet.