FILE - In this Aug. 26, 2013 file photo Lufthansa airplanes are parked at the international airport in Munich, southern Germany. German airline Lufthansa is ordering 34 new jets from Boeing and 25 from European rival Airbus as it updates its long-haul fleet to make it more fuel efficient and lower costs. Lufthansa said the orders were worth 14 billion euros (US dollar 19 billion) at list prices. (AP Photo/Matthias Schrader, File)

Foto: Matthias Schrader/TT

De som jobbar med flygtankning får inte längre individuella löner. Transport har tecknat ett nytt avtal med tarifflöner, och har därmed bara ett avtal med individuella löner kvar.

Även de anställda på oljedepåer och flygtankningsbolag har fått nya avtal. De båda avtalsområdena är speciella för Transport eftersom de varit ensamma om att ha lönepotter och individuella löner. Nu skrotas systemet för flygtankarna.

– Det var lätt att enas. Varken vi eller arbetsgivarna har velat ha de individuella lönerna. Höjningarna har i praktiken lagts ut generellt, lika för alla. Från och med nu har flygtankningen ett rent tariffavtal, som andra yrkesgrupper i förbundet, säger Transports ombudsman Magnus Larsson har lett den fackliga förhandlingsdelegationen, till medlemstidningen Transportarbetaren.

Båda avtalen ger löneökningar på 2,2 procent på ett år. För flygtankarna innebär det 697 kronor mer i högsta löneklassen. De depåanställda i högsta löneklassen får 647 kronor mer, varav 329 kronor läggs i en lokal pott som fördelas individuellt på arbetsplatsen.

Depåavtalet behåller de individuella lönerna eftersom avtalet har stora löneskillnader. För depåanställda införs också en begränsing av uttag av mertid till 200 timmar. Ett tak införs också så att den jobbat övertid som mest får ha 40 timmar kompledighet innestående vid årets slut. Den som har mer får ersättning i pengar.