Skärmavbild 2016-04-07 kl. 08.51.28

– Vi vill visa att ett land så sargat av krig har ett rikt kulturliv, säger Hassanien Hani, chef över den lilla filmfestival i Karbala i Irak som just avslutats. De inbjudna gästerna, filmare, skådespelare, producenter, press och jurymedlemmar, är inte fler än 85.

Att ge ut film i landet är mycket svårt, det saknas filmbolag, finansiering och i stor utsträckning biografer. Under festivalen visas filmerna – irakiska, men också från Iran, Turkiet, Danmark och Sverige (kortfilmen Letter to Obama av Mohaned Salahat) – i en festlokal med utplacerade stolar.

Censuren av religionsfrågor, sexualitet och kvinnor hindrar också, men går att komma runt, säger två unga filmmakare jag möter, Ameer Ihsan och Ayman Al Shatri, båda verksamma i Bagdad. Människor i Irak förstår, säger de.

Ameer Ihsan.

Det är Karbala kommun (tio mil söder om Bagdad) och religiösa tv-bolag som för andra året bjuder in till festivalen. Ett syfte är att visa att det shiitiska området är säkrat från IS och relativt säkert att leva i. Det är 30 grader varmt, alla besökare bor tillsammans, känslan av all inclusive-semester infinner sig nästan, om det inte vore för den rigorösa säkerheten.

Och bomber som briserar runt om i landet. Från staden skickas 20-åriga män till Tikrit för att strida mot IS. I moskén ställs kistor som kommit tillbaka därifrån.  Många av kortfilmerna handlar just om kampen mot IS. Kulturen synliggör hur landet och människorna drabbas, och blir en motkraft.

I Ayman Al Shatris kortfilm Warm Night (2015) dricker fadern te medan sonen pluggar inför historieprovet om mogulernas erövring av Bagdad på 1200-talet. Krig då som nu.

Ameer Ihsan deltar med filmen The Key (2014). När en artist återvänder efter tio år i exil möts han av att en hög mur blockerar hans bostad.

– Vi har så många murar i Irak, både fysiska och mentala, säger Ameer Ihsan.

Marie Hallberg

Film

Festival i Karbala, Irak,
en helig plats för shiamuslimer.
40 filmer visades mellan 1 och 5 april