Kända rapartister ska kontrakteras för att hjälpa till med lanseringen av den nya loggan.

LO:s nya logotype väcker starka känslor. Företrädare för flera LO-förbund hotar med att lämna organisationen om inte den nya loggan stoppas. – LO är en organisation för arbetare, inte nån jäkla melodifestival, säger en av dem, Parsil Loof, ombudsman på Pappers.

Här är det Darryl McDaniels från Run DMC som visar upp sitt nya bling: LO-loggan!

Den ljuslila loggan i modernt, exklusivt typsnitt och med lite glittriga detaljer var tänkt som en symbol för ”den nya arbetaren i den nya öppna världen”.

– Mitt uppdrag var att signalera något annat än vad den gamla, röda, robusta loggan gjorde, säger designern Lars Pötifar till Arbetet.

På festligare skrifter, som kongressmaterial, ska logotypen tryckas i guld. Dystra rapporter från LO-ekonomerna kommer att ha den lila logotypen med svart bakgrund.

Pötifar menar att den nya loggans styrka är att den är både manlig, kvinnlig, ”lite queer” och i högsta grad internationell.

– Den gamla loggan signalerade något annat, en gammal manlig och i mitt tycke lite tråkig värld. Nu lever vi i en ny tid, och jag tycker att det känns fantastiskt roligt att få utforma en symbol för en organisation av kvinnliga och manliga arbetare i en ny och modern tid.

Motståndet kommer att lägga sig, tror Lars Pötifar.

– Folk vänjer sig. Det är likadant varje gång man introducerar något nytt, det finns alltid ett motstånd i början. Och så finns där alltid personer som hakar upp sig på att det inte är gratis att ta fram sådant här, men de 3 miljoner jag har fått i arvode kommer att visa sig vara väl använda pengar, säger han med ett övertygande leende.

borgen-med-ny-logga

Kritikerna påpekar att de 3 miljonerna bara är början, eftersom ytterligare stora kostnader kommer då brevpapper och kulspetspennor och inte minst den stora skylten på LO-borgen ska bytas ut. För det har man budgeterat 40 miljoner till.

Vad tycker du om nya loggan? Kom med dina reaktioner här!