STOCKHOLM 20130611 En diskussion mell a tv fackliga representanter om lˆnebildning, jobb, minskande lˆneandelar och ˆkande vinstandelar Bilden: Arbetets Gˆran Jacobsson intervjuvar Markus Pettersson, Transport och Erica Sjˆlander, IF Metall Foto Bertil EnevÂg Ericson / SCANPIX / kod 10000

Markus Pettersson, Transport. Foto Bertil Enevåg Ericson/TT

Privatbilister som kör kunder för Uber begår ett brott och riskerar åtal. Hittills har 21 män dömts för olaga taxitrafik, enligt Dagens Nyheter. Och fler åtal är på gång.

Det amerikanska företaget Uber har vuxit svindlande fort. Allt fler skaffar Ubers app, som låter kunderna beställa och betala taxiresor med mobilen.

En del av Ubers verksamhet bedrivs med registrerade taxibilar. Men i den billigaste tjänsten, som kallas Uberpop, accepterar Uber förare som saknar såväl taxiförarlegitimation som yrkestrafiktillstånd. Alltså vanliga privatbilister.

Det här ser ut att krocka med svensk lag. En taxiförarlegitimation från Transportstyrelsen är en förutsättning för att man ska kunna köra taxi lagligt.

I höstas föll den första domen mot en Uberförare i Stockholms tingsrätt. Nu har 27 domar fallit, rapporterar Dagens Nyheter i dag. I samtliga fall bedömer tingsrätten att Uberpop är en taxitjänst, och då får den bara får utföras av förare som godkänts av Transportstyrelsen. 21 män har dömts till dagsböter för olaga taxitrafik. Fler åtal är på väg.

Uber hävdar att företaget bara organiserar samåkning, något som alltid har förekommit men underlättas av företagets app. Ett resonemang som tingsrätterna i Stockholm och Göteborg alltså underkänner.

– Det är bra att polisen har vaknat, kommenterar Transports förbundssekreterare Markus Pettersson. Domarna är nödvändiga, för att skapa åtminstone lite ordning i en kaotisk bransch.

– Det tråkiga är att förarna får betala priset, medan Uber kommer undan. Vi skulle behöva domar eller lagstiftning som tvingar Uber att lämna ut sin datatrafik. Då skulle man snabbt se att det inte handlar om samåkning, som Uber påstår, och att det handlar om stora inkomster som inte beskattas i Sverige.

I land efter land har Uber etablerat sin tjänst, och förutsatt att lagstiftningen kommer att förändras så att företagets förmedling av bilresor tillåten. Amy Rader Olsson, transportforskare på KTH i Stockholm, utreder nu på regeringens uppdrag om de svenska reglerna för taxi och samåkning behöver anpassas till de nya förutsättningar som IT-tekniken har skapat.

– Jag skulle säga att läget är oklart, säger Amy Rader Olsson. Samåkning är tillåtet så länge det handlar om att du och den du kör ska åt samma håll, och ni delar på kostnaden. I det ögonblick någon kör för att tjäna pengar på det är det däremot olagligt.

Markus Pettersson vet inte om han ska skratta eller gråta åt Ubers anspråk på att förmedla samåkning.

– Alla som har haft med Uberpop att göra vet att det handlar om taxitrafik. Föraren kör en person han inte känner till en plats dit han själv inte skall, och så fort passageraren har klivit av kör föraren åt ett annat håll för att ta upp en ny passagerare. Att kalla det för samåkning är trams.