Arbetet Global

Få nyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Ivar Andersen

Ben & Jerry's och GB Glace är två av Unilevers många varumärken. Foto: Karin Grip / SvD / TT och Henrik Montgomery / TT

Ben & Jerry’s och GB Glace är två av Unilevers många varumärken. Foto (montage): Karin Grip / SvD och Henrik Montgomery / TT.

De globala fackföreningarna IUF och IndustriAll har slutit ett avtal med dagligvarujätten Unilever – som äger varumärken som GB Glace och Ben & Jerry’s – om att förebygga och bekämpa sexuella trakasserier på bolagets arbetsplatser.

Unilever är en av världens största tillverkare av dagligvaror. I Sverige säljer bolaget inte bara glassar, utan finns även bakom varumärken som Knorr, Lipton, Dove, Milda och tvättmedelsmärken som Via och Comfort.

Sammanlagt berörs nu 170 000 anställda världen över av avtalet. Det slår fast att sexuella trakasserier är ett universellt problem och innehåller en rad skrivningar om hur Unilever, IUF och IndustriAll ska arbeta tillsammans för att förebygga och bekämpa sexuella trakasserier, och verka gemensamt för inkludering och mångfald.

”Sexuella trakasserier är ett allvarligt problem som drabbar kvinnor på arbetsplatser över hela världen. Vi välkomnar möjligheten att arbeta tillsammans med ett stort multinationellt företag som Unilever och hoppas kunna använda avtalet för att framgångsrikt stoppa övergreppen mot kvinnor på Unilevers fabriker runt om i världen”, säger Jyrki Raina, generalsekreterare på det globala IndustriAll i ett pressmeddelande.

Även Unilevers vd Paul Polman uttalar sig skriftligt:

”Sexuella trakasserier och andra former av diskriminering ska inte äga rum på Unilever eller någon annanstans, för den delen. Det är bara genom att bekämpa dem som vi på allvar kan skapa inkluderande arbetsplatser med mångfald.”