Svensk Pilotförening (SPF) hotar med upptrappade konfliktåtgärder i striden om ett kollektivavtal med Global Employer Company (GEC), som flyger för det brittiska flygbolaget Flybe. Arbetsgivarna hotar med lockout mot 900 piloter i bland annat SAS.

SPF-medlemmarna i GEC lägger ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka.

Det blir även sympatiåtgärder i form av blockad mot övertidsarbete, arbete på lediga dagar och positioneringsflygningar med inhyrda flygbolag för SPF-medlemmar. Det utökade varslet träder i kraft vid midnatt.

Som motåtgärd har arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.

Sympatiåtgärderna omfattar cirka 900 piloter på flygbolagen Amapola, Braathens Regional, Malmö Aviation och SAS samt de stora charterflygbolagen Novair och Tuifly, enligt SPF:s förhandlingschef Tommy Larsson.

TT: Hur många passagerare kan komma att påverkas om sympatiåtgärderna blir av?

– Vi har ingen uppfattning om det. Men vi tror att det utökade varslet som träder i kraft vid midnatt ska bli ett bekymmer för vår motpart i förhandlingarna.

SPF räknar med ”omfattande störningar såsom förseningar eller inställda avgångar” om de nya konfliktåtgärderna slår igenom.

– I nuläget är det osäkert vilka konsekvenser eventuella sympatiaktioner kommer att medföra, säger presskontakt Maria Sachs på SAS till TT.

För SAS:s del berörs Flybes linjer från Arlanda till södra Sverige och Finland.

GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta.

– Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med en enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning, säger Tommy Larsson.

SPF kräver att piloterna åtminstone ska kunna äta ett varmt mål mat om dagen efter fem, sex timmars tjänstgöring.

– Och det ska vara en regelrätt matrast på marken, säger Tommy Larsson.