Foto: Johan Nilsson

Ingen lösning har nåtts i flygkonflikten. Parterna fick sent under söndagen ett bud som ska besvaras under dagen. Klockan 07.00 startade strejken.

”Vi är mycket besvikna på att det nu blir en strejk, men hoppas på en lösning under måndagen”, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tillförordnad vd i Svenska Flygbranschen, ett av åtta förbund inom Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Unionen bekräftar att strejken bryter ut. Parterna ska lämna svar under eftermiddagen.

Strejken drabbar några av SAS inrikes- och Finlandsflygningar till och från Arlanda till Kalmar, Visby, Åbo och Vasa.

– Det rör sig om fyra orter och än så länge har vi blivit tvungna att ställa in fyra ”tur och retur”-flighter, säger Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS.

TT: Kan det bli aktuellt med fler inställda flyg under dagen?
– Nu har vi valt att ställa flighter fram till klockan 15. Sedan hoppas vi att parterna i förhandlingarna gör sitt jobb och kommer överens om ett kollektivavtal. Vi fokuserar nu på att ta hand om våra kunder och boka om dem så att de kommer fram dit de ska.

Totalt rör det sig om runt 340 passagerare, säger Cathrine Sandegren.

Striden gäller främst löner och andra villkor för ett 30-tal kabinanställa i bemanningsföretaget GEC. Bolaget hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.

Nästan samtliga kabinanställda är medlemmar i fackförbundet Unionen, som varslat om strejken. Fackets mål är att få GEC att teckna ett kollektivavtal, vilket bolaget och arbetsgivarsidan hittills vägrat att gå med på.

Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef, skriver i ett pressmeddelande:

– Målet är att teckna kollektivavtal med GEC så snart som möjligt. Unionens medlemmar vill bara ha skäligt betalt och få villkor i nivå med övriga svenska flygbranschen.

– Jag kan bara beklaga att arbetsgivaren inte ställer upp på något så grundläggande och viktigt som schysta villkor för de anställda. Unionens medlemmar tvingas därför att ta det så långt som till konflikt, säger Niklas Hjert.

– Nya aktörer ska inte försämra villkoren för kabinanställda på den svenska arbetsmarknaden. Ytterst kan det då komma att handla om social dumpning. Det här är därför en konflikt som berör många fler än bara medlemmarna på GEC.

Elisabeth Holming-Schiller sade under söndagskvällen till TT att både GEC och arbetsgivarna vill ha ett kollektivavtal.

– Medlarna kom med ett bud för bara någon dag sedan med rejält höjda löner. Vi sade ja, men facket avvisade budet.

Unionens konfliktsamordnare Lars Åström sade att problemet är att GEC och Svenska Flygbranschen inte vill skriva på standardavtalet. SAS har tidigare hotat att lägga ner ett ”stort antal regionallinjer” om konflikten bryter ut.

– Vi har inte kvar några små flygplan i vår flotta, utan för de här sträckorna där man behöver flyga med mindre flygplan tar vi in en samarbetspartner. För oss är det viktigt att vår samarbetspartner, precis som SAS, har kollektivavtal och schyssta villkor, säger Cathrine Sandegren.

– Men vi kan inte operera alla de här orterna själva med stora flygplan.

En eventuell nedläggning skulle påverka ungefär åtta procent av SAS flygningar, men Cathrine Sandegren vill inte kommentera huruvida det fortfarande är aktuellt eller ej.

– Det är inte en diskussion vi tar i dag.