Ombudsman Tina Dahlström. Foto: Björn Svensson, Kommunalarbetaren

Medias rapportering om Kommunal har gjort många medlemmar upprörda. Omkring 30 personer vid Kommunals förbundskontor turas om att lyssna på dem.

Den som ringer till Kommunals växel möts just nu av ett ovanligt meddelande: ”Välkommen till Kommunal! Du får nu sex val. Vill du framföra dina synpunkter på det som rapporterats om Kommunal i media – tryck 1.” Sedan följer knappval för dem som behöver facklig rådgivning, har frågor om a-kassan och liknande.

– Vi upprättade ”jourslingan” redan i fredags och höll den bemannad under helgen, säger Tina Dahlström, ombudsman vid Kommunals förbundskontor och en av de ungefär 30 anställda som turas om att besvara samtalen till knappval 1.

Både medlemmar och utomstående hör av sig. I många fall för att uttrycka sin ilska – men inte bara det, berättar Tina Dahlström.

– Det är väldigt olika samtal. Från personer som är riktigt arga och vill gå ur facket direkt, till människor som vill försäkra sig om att de är medlemmar i Kommunal.

– En del samtal börjar i stark ilska. När personen fått prata av sig och uttrycka sin frustration kan det övergå i en bra diskussion om fördelarna med facket; med att agera kollektivt.

Tina Dahlström ger exempel på frågor hon har fått: Varför ska Kommunal driva kurs- och konferensverksamhet? Varför får topparna alltid de bästa stugorna på Marholmen?

I de fall hon inte kan svara antecknar hon namn och telefonnummer, och ringer upp då hon har tagit reda på svaret.

– En del frågar, helt seriöst, om de får köpa restaurang Metropol Palais. De ser en affärsmöjlighet.

– En kvinna undrade varför Margot Wallström svartmålas. Hon tyckte att mönstret känns igen från Mona Sahlin och tobleroneaffären.

Många reaktioner på Aftonbladets artiklar om Kommunal förs fram via sociala media.

– Men det är jätteviktigt att också låta medlemmarna tala om vad de tycker för en fysisk person, säger Tina Dahlström. För många handlar det om att ”jag är jättearg, jag vill att ni ska veta det”. Vi bekräftar den frustration som finns.

Att lyssna är en del av arbetet med att återupprätta förtroendet för Kommunal. Men kritiken ska också tas tillvara. Tina Dahlström försäkrar att de som svarar i jourtelefonen inte bara låter människor prata av sig, och för att sedan lägga på luren och glömma alltsammans.

– Vi uppmanar alla som bemannar jourslingan att notera vilka frågor de får, ungefär hur många som ringer och vad ilskan handlar om. Vi fångar upp det som upprör just nu, men också sådant som vi kan ta med oss och förbättra längre fram.

LÄS OCKSÅ:

Krav på avgångar inom Kommunal

Ommöblering att vänta i Kommunals förbundsstyrelse

Även Nordström granskas

Åklagare granskar Wallströms lägenhet

”Det är inte bra för facket”

Lägenhetsaffärer kräver nya regler

Flera tusen vill lämna Kommunal

Wallströms bostad är knuten till hennes tjänst

Tre av fyra i LO-toppen fick hyreskontrakt

Annelie Nordström sitter kvar

Byggnads: Kommunal gav bort lägenheterna

Hyresnämnden: Går att avtala bort besittningsskyddet

Kommunal fixade lägenheter åt toppar

Margot Wallström: Kommunal ljög för mig

Ledare: Kommunals självförvållande förtroenderas

Bergström lämnar Kommunal

”Alla papper måste upp på bordet”

Kommunal: ”Stanna hos oss!”

Kommunal stoppar krogshower efter avslöjanden