Foto: Fredrik Sandberg/TT

Italiensktillverkade spårvagnar som rullar i Göteborgstrafiken har i många år haft fel på dörrarnas nödöppnare, vilket kan leda till fackliga åtgärder. – En ren dödsfälla, säger en förare till Göteborgs-Posten.

Göteborgs spårvägar har inte informerat allmänheten, men slår tillbaka mot kritiken. Sammanlagt gäller det nödöppnare på 65 spårvagnar som köptes från italienska Ansaldobreda i seklets början.

Enligt interna dokument som tidningen tagit del av framgår att minst 72 nödöppningsfel inträffade under perioden 2007—2014. För tre år sedan rapporterades tolv fel som betecknas som ”särskilt allvarliga” till leverantören.

Källor uppger också att det förekom incidenter även i fjol, och i januari 2014 skrev Göteborgs spårvägar till Transportstyrelsen att det uppstått fel i snitt en gång i månaden samt att Ansaldobreda inte har kunnat åtgärda problemen.

– Det är en ren dödsfälla. Att man har mage att inte informera oss förare och allmänheten om detta. Det är verkligen en stor skandal, säger en förare som valt att vara anonym till tidningen.

Fackförbundet Kommunal reagerar starkt på GP:s avslöjande om att de italienska spårvagnarna haft dåliga nödöppnare i flera år. Enligt Giovanni Pietrafesa som är facklig representant på Göteborgs spårvägar har facket inte fått veta att det finns en anmälan om allvarliga säkerhetsbrister.

– Det är första gången jag hör att det varit så många fel. Det gör mig faktiskt upprörd. Vi i facket kan ju bara agera när vi vet och fått information. Jag tycker det är konstigt att man har hemligheter för oss, säger Giovanni Pietrafesa, styrelseledamot i fackförbundet Kommunals Trafik- och tekniksektion på spårvägen.

Den nya informationen kan leda till fackliga åtgärder.

– Det är mycket möjligt att vi inför ett skyddsstopp. Då stoppar vi helt enkelt trafiken med de här vagnarna. Det är allvarligt om säkerheten brister på spårvagnar som är i drift. Men jag vill först utreda detta innan jag vidtar några eventuella åtgärder, säger Giovanni Pietrafesa.

Stefan Gustavsson, säkerhetscontroller på Göteborgs spårvägar, medger att företaget känt till problemen under lång tid.

– Om förare anmäler fel på säkerhetsfunktionen så åtgärdar vi detta innan vagnen går ut i trafik igen. Och om det ändå skulle hända något och en nödöppnare inte funkar, så finns det ju ytterligare dörrar för nödutgång, säger han till tidningen.