Foto: Per Larsson/TT

Krisen för svensk stål- och gruvindustri ser ut att fördjupas, trots nedtryckta energipriser. Överkapacitet i Kinas spökar. I farozonen är stora prestigeprojekt, som LKAB:s Kirunagruva.

– Jag tror det kommer bli ett tufft år för stålindustrin i hela Europa. Vi har en väldigt kraftig överkapacitet i Kina. Den är dubbelt så stor som hela den europeiska produktionen, säger Bo-Erik Pers, vd för stålindustrins branschorganisation Jernkontoret.

Han påminner om att konkurrenterna till svenska ståltillverkare i Kina är statligt ägda och går runt på subventioner i vad han beskriver som en planekonomi.

– Jag är övertygad om att Kina försöker flytta nedläggningar utomlands genom att dumpa priserna i exporten till andra marknader, varnar han.

Ståltillverkaren SSAB tillhör de bolag som är mest illa ute. Bland analytiker varnas för allvarliga lönsamhets- och finansieringsproblem redan i år om läget inte förbättras.

– Genererar man inget positivt kassaflöde och har skulder på 20—25 miljarder är det klart att det blir svårt att få ihop ekvationen, säger Christian Kopfer, analytiker på Nordea.

Hoppet står till att kineserna själva börja rensa ut överkapacitet inom sin stålindustri i väsentligt större omfattning än vad de gör nu. Enligt Kofper har vissa indikationer i den riktningen kommit.

– Men blir det inte bättre och räntorna börjar gå upp kan det bli svårt för SSAB att klara finansieringen redan i år.

Lösningen är inte att lägga ned eller att sälja ut verksamhet.

– Men man måste i det läget nog titta på hur balansräkningen ser ut. Det görs ju lämpligast genom att tillföra nytt kapital, säger Kopfer.

Gruvindustrin befinner sig redan i ett stålbad sedan flera år. Hälften av sektorns nordiska aktörer har slagits ut. Kvar finns, med Nordic Mines och Endomines i rekonstruktion, bara LKAB, Boliden och Lundin Mining.

För Lundin Mining ser det i första hand kärvt ut utomlands.

– Den svenska zinkgruvan går ganska bra. Men företaget i stort har lönsamhetsbekymmer, säger Kopfer.

Statliga LKAB har redan flaggat för åtstramningar. Men om järnmalmspriset fortsätter ned från dagens dryga 40 dollar per ton finns det en risk att det inte går att få lönsamhet i den underjordiska Kirunagruvan.

– Får vi järnmalmspriser under 30 dollar skulle jag säga att LKAB:s affär är ganska illa ute, säger Kopfer.