LIVSMEDELSBUTIK

Livsmedelskedjan Netto, som driver 157 butiker med stor geografisk spridning och utbildningsföretaget AcadeMedia har tecknat avsiktsförklaringar med Arbetsförmedlingen om att ta emot minst hundra nyanlända var inom tre år.

I samband med den nationella samlingen, Sverige tillsammans, som regeringen kallade till den 12 oktober i år, lanserades 100-klubben för företag som vill ta emot minst 100 nyanlända under tre år, vilket de två företagen nu har sagt ja till.

Syftet med samlingen var att förena alla krafter som vill bidra till att förbättra nyanländas etablering.

Livsmedelskedjan Netto har nu tecknat en avsiktsförklaring med Arbetsförmedlingen kring att ta emot butikspersonal.

– Netto vill gärna hjälpa människor in på arbetsmarknaden och ta vårt ansvar i samhället. Vi ser det som en självklarhet att delta för att hjälpa de nyanlända flyktingarna att integreras i samhället. Vi ser möjligheter i mångfald och vill ta tillvara på kunskaper och erfarenheter hos personer som är nya i Sverige, säger Bent Holm, VD på Netto.

Utbildningsföretaget AcadeMedia har också tecknat en avsiktsförklaring.

– För oss är det självklart att vara med på det här initiativet och det kommer inte att räcka med hundra nyanlända utan vi skulle nog utan vidare kunna tänka oss att gå med också i 200-klubben, om det fanns en sådan, säger Susanne Christenson, integrationsansvarig på AcadeMedia.

Kenneth Vikström, verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen Göteborg Halland med ansvar för avsiktsförklaringen med AcadeMedia, konstaterar att det är ett av de företag som var med redan från dag ett.

– De har en väldigt seriös inställning och ett ambitiöst upplägg, där de exempelvis har inkluderat en introduktion i den svenska skolans värdegrund, säger han på Arbetsförmedlingens webbsajt.

LÄS OCKSÅ:

Inför 100-klubb för att få nyanlända i jobb