Foto: Stig-Åke Jönsson/TT

Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens mål är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord.

Hur kontrollerna ska gå till är ännu inte avgjort. Regeringens inställning är att ansvaret ligger hos transportföretagen. Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten har Seko sin uppfattning klar:

– Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg till Sekotidningen.

Transdev Öresundståg kör varje timme flera tåg över Öresundsbron varje timme. Seko anser att identitetskontroller er en uppgift för polisen.

Sedan Sverige införde tillfällig inre gränskontroll i mitten av november kontrollerar svensk polis passagerares id-handlingar vid Hyllie station i Malmö.

Skånetrafiken, som handlar upp kollektivtrafiken i Skåne, har protesterat mot de nya obligatoriska id-kraven före inresa till Sverige. Enligt dem kommer resor från Danmark att ta mycket längre tid än idag.

Även på Seko SJ är man starkt kritisk till införandet av id-kontroller.
– Vi vill inte ha kontroller på tågen. Vi har framfört till vd att det i så fall är bättre att stoppa turerna från Köpenhamn, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ till Sekotidningen.

Även färjetrafiken till Sverige kommer få krav på id-kontroller. Men på TT-line, som kör till Tyskland och Polen där kravet redan finns, är det inget som märks för personalen ombord.

– Det sköts i land, och det är bra, så vi märker inte av det, säger Ulf Nilsson, klubbordförande på TT-line.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör, som körs av Scandlines, har man ännu inte infört id-kontroller, men det är på gång i de skärpta regler som regeringen tvingar fram.

– Vårt krav är att våra medlemmar inte ska bli inblandade i detta och den information vi fått från rederierna är att de slipper. Det är bra eftersom det handlar om myndighetsutövning och de saknar utbildning för sådant. I stället kommer  det skötas av inhyrda firmor, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, till Sekotidningen.