Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Ivar Andersen

Lastbilschaufförer protesterar utanför Moskva. Foto: AP /Pavel Golovkin

Lastbilschaufförer protesterar utanför Moskva. Foto: AP /Pavel Golovkin

Hundratals lastbilschaufförer har de senaste dagarna protesterat vid Moskvas infarter mot nya vägavgifter för tunga fordon. Vreden riktas delvis mot president Putin, som har nära band till ägarna av det bolag som tar ut avgifterna.

– Alla vi chaufförer har röstat på Putin. Och så gör han så här mot oss! säger en lastbilschaufförer till nyhetsbyrån Reuters.

I förra veckan försökte chaufförerna blockera en ringväg runt Moskva, något som snabbt avstyrdes av myndigheterna. Flera mindre, spontana protester och maskningsaktioner har också anordnats på olika platser i landet.

– Vi vill inte ha en revolution. Vi vill inte att det ska bli som i Ukraina. Men staten kan inte behandla folk så här, säger en chaufför till Reuters.

De ryska lastbilschaufförerna menar att vägavgiftssystemet är ineffektivt och alldeles för dyrt. Regeringen har svarat att man är beredd att göra en viss översyn, men att alla måste bidra i tider av ekonomiska problem – den ryska ekonomin går just nu trögt till följd av det låga oljepriset.

Avgifterna som transportarbetarna protesterar mot går under namnet Platon, en rysk för kortning för ”betalning per ton”. De gäller fordon som väger mer än 12 ton och systemet administreras av ett privat bolag som ägs av personer med nära band till  president Putin.

En av delägarna är sonen till presidentens judokompis Arkady Rotenberg, något som hällt mer bränsle på protestbrasan.

Vissa bedömare tror att de senaste dagarnas manifestationer har potential att bli mer besvärande för regeringen Putin än de gatuprotester som hölls vintern 2011-12. De senare mobiliserade främst medelklassen i Moskva, medan det nu är arbetare från hela landet – varav många tidigare röstat på Putin – som vänder sig mot regeringen.