STOCKHOLM 20150206 Aida Hadzialic (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister, som ‰r utsedd till framtidens m‰ktigaste person av TCO. Foto: Claudio Bresciani / TT / Kod 10090

Aida Hadzialic (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister. Foto: Claudio Bresciani/TT

Regeringen drar tillsammans med LO och Svenskt Näringsliv igång en kampanj för att locka fler ungdomar till yrkesgymnasiet. Totalt satsas 33 miljoner kronor på bland annat EM i yrkesskicklighet för unga.

Gymnasieminister Aida Hadzialic (S), fick själva pröva på att tapetsera när hon, tillsammans med Svenskt näringslivs Peter Jeppsson och LO:s Tobias Baudin idag var på plats på S:t Martins yrkesgymnasium på Svetsarvägen i Solna.

Här lanserade regeringen tillsammans med parterna Yrkesutbildningens år. Bakgrunden är att antalet elever på den här typen av utbildningar sjunker stadigt.

Sandra Norddahl som går andra året på bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning måleri tror att det kan få effekt att yrkesutbildningar hamnar i fokus.

– För min del var en förklaring till att jag valde det här programmet att jag har väldigt mycket byggnadsarbetare inom min släkt. Sedan när vi var på Öppet hus här så verkade det intressant, förklarade hon.

Totalt läggs 33 miljoner kronor på kampanjen. 20 av miljonerna fanns redovisade redan i regeringens höstbudget. Men dessutom skjuter LO och Svenskt näringsliv tillsammans till 13 miljoner kronor. Merparten av pengarna kommer att användas för att arrangera EM i yrkesskicklighet för unga, Euro skills, i Göteborg i december nästa år.

Euro skills – som ägs av regeringen, LO och Svenskt näringsliv tillsammans – kommer också att stå för de övriga kampanjinsatserna. De konkreta insatserna lanseras först senare.

– Yrkesutbildningar är ryggraden i den svenska välfärden och den svenska exportindustrin, förklarade Aida Hadzialic vid pressträffen.

LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin lyfte bland annat fram SCB:s siffror från i våras om 160 000 personer måste utbildas inom vård och omsorg fram till att vården.

– 3 000 utexamineras årligen. Det är alldeles för lite, konstaterade han.

– Vi förstår inte varför de här yrken inte attraherar unga. Det här är yrken som leder till bra jobb, sade Peter Jepsson, förste vice ordförande inom Svenskt Näringsliv.

Helen Winsjansen Stenmark, gymnasielärare i svenska och religionskunskap på S:t Martins gymnasium, är oroad över utvecklingen. På hennes skola har elevantalet minskat drastiskt.

– Det ligger i botten. Det krävs betydligt mer än kampanjer för att vända en nedåtgående trend. Jag vill se mer konkreta åtgärder.

Engagemanget från branscherna måste öka, menar hon. Men mindre företag har inte de ekonomiska musklerna att engagera sig på allvar. Helen Winsjansen Stenmark tror också att det var ett misstag att smalna av yrkeslinjerna.

– Det var inte bra att den allmänna behörigheten till högskolan togs bort 2011. Dagens elever vill inte låsa in sig i ett yrke, där för var den viktig.

LÄS MER:

Så ska gymnasiets yrkesprogram bli mer attraktiva

Yrkesgymnasium ska bli mer populärt