©SCANPIX SWEDEN, 1991-11-04. Hamnarbete: lastning och lossning. En pall med last lyfts ner i ett hÂl/en ˆppning, sett underifrÂn. Foto: Bjˆrn Larsson Ask/SCANPIX Code: 30092

Foto: Björn Larsson Ask/TT

Stuveribolaget Mälarhamnar säger upp det lokala avtalet med Transport. Bolaget driver hamnarna i Västerås och Köping står inför miljardinvesteringar och vill sänka personalkostnaderna.

– Det värsta är att bolaget hotar med att ta in entreprenörer om vi inte går med på deras krav, säger stuveriombudsman Anette Vilhelmsson, till tidningen Transportarbetaren.

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping. För ett år sedan kom företag och fackklubbarna överens om ett gemensamt avtal.

Nu sägs det upp och företaget vill ta bort flera ersättningar. Till exempel ett ansvarstillägg på drygt 2000 kronor i månaden:

– I 13 år tjatade företaget om att vi måste ett sammanhållet lokalt avtal. Till slut enades vid om ett som vi kallar Mälarhamnsbilagan. Nu vill företaget krypa ur. Det handlar om flera tusen kronor i månaden som företaget vill att vi ska gå ner i lön, säger Jimmy Gärling klubbordförande i Västerås till tidningen.

De styrande politikerna i bolaget har sagt att det behövs stora investeringar i de två hamnarna. Kajerna ska förstärkas och hamnbassängerna muddras för att större fartyg ska kunna tas emot.