Foto: Tomas Oneborg/TT

Under måndagen avslöjade Svenska Taxiförbundet att de ligger bakom det kontroversiella företaget ShareFix. – Vi har gjort det här för att belysa ett växande problem med företag som konkurrerar genom att strunta i skatter och lagar, säger Claudio Skubla, tillförordnad förbundsdirektör vid Taxiförbundet.

För en vecka sedan lanserades ShareFix – ett bygg- och renoveringsföretag som fick stor uppmärksamhet i sociala medier och av politiker efter att de öppet gått ut och berättat hur de undvek ”onödiga skatter”.

Under måndagen avslöjade Svenska Taxiförbundet att det var de som låg bakom företaget, som dessutom var påhittat. Detta som en protest mot det kritiserade Uber – ett amerikanskt it-företag som tillhandahåller en app för beställning och betalning av taxiresor. Företaget har kritiserats för att inte använda taxameter eller följa nationella regleringar av transportsektorn. Detta har bland annat lett till kravaller i Frankrike. I Sverige anser Taxiförbundet att uberförare ska betala samma licens- och registreringsavgifter som taxiförare.

– I en del länder sätter taxibranschen bilar i brand för att protestera mot företag som Uber. Vi har valt att gå en annan väg för att belysa problemet med företag som konkurrerar genom att strunta skatter, sociala avgifter och moms, säger Claudio Skubla.

”Genom ett kreativt skattupplägg kan vi erbjuda dig allt som etablerade byggformor kan, fast till ett betydligt lägre pris”, går det att läsa på ShareFix hemsida.

Kampanjen som fick stort genomslag var direkt riktad till beslutsfattare och opinionsbildare. Och enligt Taxiförbundet hade reklamfilmen om ShareFix över 40 000 visningar på mindre än fem dagar.

– Vi är nöjda över att att personer reagerat när de sett reklamen. ShareFix är öppna med det som Uber döljer. Till exempel hur man förhåller sig till skatter, säger Claudio Skubla.