An air traffic controller works in the tower at Newark Liberty International Airport, Thursday, May 21, 2015, in Newark, N.J. The Federal Aviation Administration demonstrated to media a system, called Data Comm, that will allow for electronic communication between air traffic controllers and pilots aimed to cut delays. (AP Photo/Julio Cortez)

Foto: Julio Cortez/TT

Hotet om höjd pensionsålder från 60 till 65 har gjort att flygledare inom fackförbundet ST är bredda att ta till strejk. – Man blir mindre skärpt med åldern. Vi har haft 60 år av en anledning och förutsättningarna har inte ändrats. Tvärtom blir det mer och mer trafik, säger Martin Linder, 26-årig flygledare på Arlanda till fackförbundstidningen Publikt.

När Seko, Saco och Arbetsgivarverket i förra veckan skrev under ett nytt avtal om tjänstepension för statligt anställda, PA 16, fanns den största gruppen statligt anställda – tjänstemännen – inte med.

De klev av pensionsförhandlingarna redan före sommaren, missnöjda med pensionsnivåerna, med att avtalet inte ger de anställda rätt att gå ner i arbetstid mot slutet av arbetslivet – och inte minst med höjd pensionsålder för officerare och flygledare, som hittills har kunnat gå i pension vid 60 respektive 61 års ålder.

Sedan dess har tjänstemannafacken, som förhandlar tillsammans inom Offentliganställdas förhandlingsråd, OFR, upprepade gånger krävt att få förhandla om pensionsvillkoren på nytt. Arbetsgivarverket har sagt nej – arbetsgivarna anser att tjänstemännen har haft sin chans att förhandla och tänker tillämpa PA 16 även på dem, trots att de inte har skrivit under avtalet.

När Arbetsgivarverket sa upp det gamla pensionsavtalet i september sa Britta Lejon, ordförande för fackförbundet ST, att hon inte utesluter stridsåtgärder. Att medlemmarna saknar avtal om tjänstepension innebär inte självklart att facket kan gå ut i konflikt, men ST har utgått från att det är juridiskt möjligt.

Under onsdagen kommer Arbetsgivarverket och OFR att mötas. Facket kommer då att upprepa sina krav på bättre pensionsvillkor än de som Saco och Seko har fått.

Med PA 16 måste den som vill gå i pension tidigt bekosta det själv. Det har alltså rört upp känslorna bland flygledarna. Det nya pensionsavtalet, som gäller alla födda 1988 och senare, skapar också skillnader inom gruppen. Medan äldre flygledare fortfarande kan sluta vid 60 tvingas deras yngre kollegor fortsätta ytterligare ett antal år.

LÄS OCKSÅ:

Debatt: OFR: Här är våra krav för ett nytt pensionsavtal

Debatt: Tre statliga parter eniga om pensionsavtal

Statligt anställda tjänstemän utan pensionsavtal