Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det finns för lite marginaler för bussförarna vid Keolis Hisingen i Göteborg. Ofta vet de redan då de startar att passet ”kommer att spricka”, vilket skapar stress.

”Nu är vårt tålamod slut. Vi har gjort allt i vår makt för att förmå arbetsgivaren att minska stressen, då främst genom att ge oss bättre körtider och reglertider vid ändstationerna”, skriver Kommunals skyddsombud i en anmälan till Arbetsmiljöverket.

De raster man har är enligt Kommunal för korta, inte minst eftersom de 10 minuter som planeras in inte har några marginaler för förseningar.

Skyddsombudet är av uppfattningen att fler bussar skulle lösa en del av problemen, men att Keolis inte vill lösa det på det sättet av ekonomiska skäl.

Keolis har svarat till Arbetsmiljöverket att man redan, tillsammans med facket, har gjort och löpande gör riskanalyser av och jobbar vidare på att ”ytterligare minimera” de risker som är identifierade. Företaget påpekar också att man har den bästa punktligheten i Göteborg bland de olika bussoperatörerna, och att bra punktlighet inte står i motsättning till en bra arbetsmiljö.