Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: Per Groth / TT

Karl-Petter Thorwaldsson.
Foto: Per Groth / TT

Arbetet Global ringde upp Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande, som just återvänt till Sverige efter en resa i Kenya och Rwanda i Östafrika.

Varför resa just nu?

– Jag gör varje år en resa till något av de länder vi samarbetar med inom LO:s, TCO:s och Sacos biståndsorganisation Union to Union. Dessutom har jag blivit vald till biträdande ordförande i världsfacket ITUC, så jag har lite dubbla roller på resorna. Förra året var vi i Kambodja och Nepal och fick se en otroligt spännande utveckling där, som vi nu följer upp – bland annat genom juridiskt stöd till facken, så att de kan möta arbetsgivarna i domstol. Och i år var det äntligen dags att se ”Panaf-projektet” (Panafrikanska studiecirkelprogrammet)!

Vad är det?
– Panaf är vårt äldsta projekt och har pågått i mer än 25 år. Det rör sig om massutbildning i studiecirkelform för fackliga medlemmar – vanliga människor som kanske i bästa fall tjänar 100 dollar i månaden. Det når 14 länder i Afrika och i genomsnitt 85 000 deltagare varje år, så det är nog ett av de bästa projekt som överhuvudtaget finns när det gäller att involvera människor i utvecklingsländer. Vart femte år hålls också en konferens om projektet. I år hölls den i Kigali i Rwanda, där jag deltog.

Vilket är ditt starkaste minne från resan?
– Det är från centralstationen i Nairobi i Kenya, där vi fick chansen att vara med när järnvägsarbetare deltog i en studiecirkel om facklig verksamhet. På lördagar och söndagar går inga tåg, så de kunde hålla utbildningen inne i stationen – och det pedagogiska materialet hade tejpats upp på tavlan med information om ankoms-ter och avgångar! Det var smått fantastiskt och något jag aldrig kommer att glömma. Samtidigt är det roliga att det här är nästan exakt samma fackliga grundutbildning som jag själv fick en gång i tiden – ”Du och din organisation”.

Erik de la Reguera
Twitter: @erikdelareguera

Panafrikanska studiecirkelprogrammet

• Syftet med programmet är att med hjälp av studiecirkelmetoden ge fackliga medlemmar och potentiella medlemmar möjlighet till utbildning till en överkomlig kostnad.

• I många afrikanska länder är fackförenings-rörelsen splittrad. Ett viktigt syfte för projektet är därför att främja enighet genom att ställa krav på att de olika fackliga organisationerna samarbetar i utbildningsinsatserna.

• Minst 30 procent kvinnor måste delta i all verksamhet som genomförs. Inom Panaf finns också ett system för att gradvis öka självfinansieringen, så att länderna själva med tiden kan driva studie-cirkelverksamheten vidare i egen regi.

Källa: Union to Union