STOCKHOLM 2015-10-15 Gruppledare Mattias Karlsson, partiledare Jimmie ≈kesson och Paula Bieler vid torsdagens presskonferens med Sverigedemokraterna om flyktingsituationen. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / Kod 30142 ** OUT DN och Dagens Industri (‰ven arkiv) och Metro **

Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson, partiledare Jimmie Åkesson och Paula Bieler lanserade i oktober sin kampanj som snart startar. Foto: Tomas Oneborg/TT

SD:s kampanj för att avskräcka flyktingar från att söka sig till Sverige riskerar att skada det svenska varumärket. Den varningen kommer från turistbranschen, skriver DI. 

I nästa vecka inleder Sverigedemokraterna sin annonskampanj i danska, turkiska, tyska och grekiska medier där målet är att avråda flyktingar från att komma till Sverige. Budskapet är att det är tältsängar och inte ”guld och gröna skogar” som väntar dem.

Dagens industri har talat Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.
– Det är klart att vi, som verkar för att sprida en bild av Sverige som ett öppet, omtänksamt och välkomnande land enligt Sveriges officiella varumärkesplattform, blir bekymrade om det görs insatser som motarbetar detta, säger han till tidningen.

Även Svenska Institutets generaldirektör Annika Rembe tycker att annonserna är bekymmersamma. Hon varnar för att de kan få konsekvenser.
– Bilden av Sverige har stor betydelse för näringslivets möjligheter. Den påverkar handeln, turismen och viljan att investera i vårt land, förklarar hon för DI.

Lena Hennel