STOCKHOLM 2011-03-17 En av Brussel Airlines RJ-85 kopplas loss frÂn markstrˆmmen p Bromma flygplats p torsdagen. Natten till fredag slutar flygmekaniker och lastare p landets flygplatser att arbeta ˆvertid om arbetsgivare och fack inte kommer ˆverens under torsdagen. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX / Kod 50090

Foto: Johan Nilsson/TT

I våras fick flygmekaniker Kurt Eriksson sparken efter 36 år på SAS. Då han bara hade jobbat halvtid, nattskift med rejäl arbetstidsförkortning, så räckte inte timmarna för att få a-kassa, skriver Transportarbetaren.  För att få ersättning krävs minst 18,5 jobbtimmar per vecka, i snitt.

– År efter år betalade jag avgiften till kassan, trots att jag inte är berättigad till någon ersättning alls. Det känns för jävligt, säger Kurt Eriksson till Transportarbetaren.

Redan 1979 blev Kurt anställd av SAS på Arlanda. Till en början som traktorförare, men efter några år utbildade han sig till flygmekaniker. I september 2001 drabbades han av en stroke, men var tillbaka på jobbet ett halvår senare på halvtid. Övrig tid fick han sjukersättning.

Våren 2015 kom en ny smäll. Den krisdrabbade flygjätten SAS meddelade att nästan alla mekaniker, omkring 60 personer, skulle bort. En av dem blev Kurt Eriksson. Beskedet från Transports A-kassa blev dock ännu en kalldusch.
– Jag läste och trodde inte mina ögon. Det stod att jag inte är berättigad till ersättning. Jag blev alldeles matt, hade aldrig funderat över vilka regler som gäller. Trodde ju att det fanns en trygghet när man pröjsat avgift i 36 år, säger han till Transportarbetaren.

Anledningen till att han blev nekad ersättning var att man under de senaste tolv månaderna måste ha arbetat minst sex månader, med minst 80 timmar per månad. För Kurt Eriksson fattades någon eller några få timmar varje månad för att nå målet. Dessutom sker flygplansunderhållet till största delen på natten vilket gör att tekniker och mekaniker har kortare arbetstid. Det i sin tur betyder att en halvtid endast blir 16 timmar i månaden, inte 18,5 som a-kassan kräver.

Kurt har överklagat a-kassan beslut och fått ett nytt avslag. Han tycker att kassan som numera är en myndighet borde likställa heltidsjobb, 32 timmar natt, med vanliga heltidsjobb på 40 timmar.

Carin Florell är föreståndare för Transports a-kassa.
– Det är fruktansvärt att en medlem drabbas på det här sättet. Vi har vridit och vänt på ärendet, men som vi tolkar reglerna har vi inga möjligheter att bevilja ersättning, säger hon till Transportarbetaren.