Det säger Pia Rehnquist, som sedan ett år är Sydsvenskans chefredaktör. För 16 år sedan började hon som reporter på tidningen och har jobbat sig upp. Hon har sin arbetsplats i ett hörn i samma öppna kontorslandskap som redaktionen.

– Problemet är att hundratals miljoner försvinner till amerikanska västkusten, till Facebook och Google. Det påverkar alla svenska medier, säger hon.

Tidningarnas annonsintäkter rasar samtidigt som inkomsterna från de digitala medierna inte alls går upp i motsvarande grad. Hon pekar på att människors vilja att betala för journalistik inte är lika stor som tidigare.

För Sydsvenskan och för andra tidningar handlar det om att hitta nya inkomster som ersättning för de förlorade annonsintäkterna, säger hon. Och de minskade inkomsterna påverkar journalistiken och mångfalden.

– Vi har fattat en del tuffa beslut och lägger alla resurser på det lokala och regionala. Än så länge har vi en nivå som jag är jättestolt över.

Pia Rehnquist vill inte prata om tidningsdöd. I stället ser hon ett stort intresse för journalistik. Sammantaget når Sydsvenskan fler än någonsin och de undersökningar hon hänvisar till säger att folk läser mycket och länge och inte alls bara korta snuttar. Och med stöd av undersökningar av digital läsning finns det på tidningen tankar om att skildra det lokala på nya sätt.

– Det finns dessutom ett annat problem. Malmö kommun har 130 kommunikatörer anställda. Politikernas agerande är förvånande och det är svårt att överblicka konsekvenserna för medborgarna.

Pia Rehnquist passar på frågan om public service kan vara en lösning för journalistiken. Hon är chef i ett kommersiellt företag och politiker kan inte hjälpa kommersiella företag.

– Än har vi inte nyckeln men vi måste hitta en ny affärsmodell som håller, säger hon.