Ett av de elva förbund som sa ja till LO-samordning var Transport, som tidigare varit kritiska till Kommunals krav på extrapengar till undersköterskorna.

–Det stämmer att vi ställde oss bakom förslaget, fast vi inte var odelat positiva, säger Transports ordförande Lars Lindgren till tidningen Transportarbetaren.

LO:s styrelse fick ta ställning till ett förslag till samordning som innehöll den satsning på undersköterskor, som Kommunal krävt.

Transports ordförande hade inför diskussionerna om en samordning motsatt sig att en enskild grupp på det sättet skulle pekas ut.

Men eftersom förslaget också innehöll en låglönesatsning som skulle träffa alla låglönegrupper, var Transport med på noterna.

Den konstruktionen var den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänade under 25 000 kronor skulle då få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver fick nöja sig med lönepåslag i procent.

IF Metall, Kommunal och GS-facket sa nej till den konstruktionen.

Transports ordförande Lars Lindgren beklagar att samordningen havererat. Men han ser också nya möjligheter för förbundet:

– Vi har fått en helt ny situation. Transport är ett starkt förbund och det här öppnar för lösningar som kan gynna våra medlemmar. Tidigare har vi varit bakbundna av ”märket”, säger han till tidningen och fortsätter.

– Nu kan vi se mer till våra olika branscher och vilka förutsättningar som finns där.

LÄS OCKSÅ: 

Stöd för undersköterskor

De spräckte LO-samordningen

Ledare: Fatalt misslyckande för facklig solidaritet

Kommunal om LO-sprickan

Det blir ingen LO-samordning