Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Linda Flood

En ny flyktväg norgebildfrån krigets Syrien har etablerats: till Nordnorge via Murmansk. De sista milen över den ryska tundran går på cykel.

– Fler och fler kommer att välja den här rutten, tror Hans Möllebakken, stationschef vid polisen i Östfinnmark. Jämfört med andra vägar är den mycket säkrare. Och kostnaden är bara en bråkdel.

Enstaka flyktingar hittade vägen via Ryssland till Nordnorge redan i början av året, men i juli i år började strömmen att öka. Nu kommer 30 – 40 asylsökande i veckan, enligt Hans Möllebakken.

De flesta flyktingarna är syrier, men även irakier, afghaner, palestinier, statslösa och andra grupper korsar den rysk-norska gränsen. Deras mål är att få stanna i Norge. Enligt polisen har ingen sagt att hon eller han vill vidare till Sverige eller Finland.

I stället för en farlig båtresa över Medelhavet och bil- eller tågresor genom länderna på Balkan och i Centraleuropa rundar flyktingarna Europa. Helt legalt.

I Libanon och andra länder i Syriens närhet köper de en flygbiljett till Moskva. En del har till och med flugit direkt från Syriens huvudstad Damaskus.

För att komma in i Ryssland behöver de visum, men det är relativt enkelt att få. I exempelvis Beirut finns flera resebyråer som genom ackreditering hos ryska utrikesdepartementet kan ordna turistvisum utan krångel, enligt ryska massmedia. Nyhetsbyrån Tass uppger att en del i stället har fått studentvisum genom att anmäla sig till ryska högskolor.

Från Moskva fortsätter resan med flyg eller tåg till Murmansk. Därifrån tar de flesta taxi till Nickel, den sista staden före rysk-norska gränsen.

Ryska taxichaufförer har dock börjat säga nej till att köra den sista sträckan till gränspassagen i norska Storskog, eftersom de riskerar dryga norska böter om de har med sig asylsökande som inte har sina papper i ordning, rapportera tidningen Novaja Gazeta. Och att gå är inget alternativ.

– Ryssland har en gränszon någon mil in i landet från gränsen räknat, förklarar Roger Jakobsen, gränskommissarie i Kirkenes två mil från gränsen. I zonen är det förbjudet att ta sig fram till fots.

– Cykel definieras däremot som ett fordon. Så många asylsökande cyklar.

Hans Möllebakken bekräftar:

– Vi har minst 80 – 90 cyklar i beslag. De ligger i Storskog. Vi har inte bestämt vad vi ska göra med dem.

I Nickel har cyklarna mer eller mindre sålts slut. En butikschef i Nickel berättar för Novaja Gazetas reporter Tatjana Britskaja:

– Två äldre utländska män kom in med en rysk följeslagare och frågade efter cyklar. Vi hade två kvar, fast rätt dyra, 17 000 rubel styck. Följeslagaren sa att priset inte spelade någon roll. Inte heller att pedalen var sönder på en av cyklarna. De skulle ju bara till gränsen.

Enligt Novaja Gazeta hugger taxichaufförerna för sig. Sträckan Murmansk-Nickel kostar normalt 3 000 rubel, men flyktingarna får betala mellan 30 000 och 70 000.

Ändå stannar den totala kostnaden för resan till Norge vid ungefär 20 000 svenska kronor, att jämföra med det femdubbla eller mer för dem som kommit med båt från Turkiet eller Libyen till de grekiska öarna eller Italien.

Från Nordnorge skickas de asylsökande direkt till mottagningen för asylsökande i Oslo.

– Men eventuellt kommer en mottagning att öppnas i Nordnorge, säger Hans Möllebakken. Vi har skäl att tro att fler kommer att välja den här vägen.

Mårten Martos Nilsson