Under första halvåret i år har antalet varslade inom handeln nästan fördubblats, visar statistik från Arbetsförmedlingen. Näthandel och prispress minskar lönsamheten och tvingar fram uppsägningar, enligt branschen.

Från januari till juni i år har 3 851 personer varslats om uppsägning inom parti- och detaljhandel. Det motsvarar en ökning på nästan 80 procent från i fjol, då antalet varslade under samma period var 2 146.

Flest drabbade har Stockholmsregionen och Västra Götaland, med 1 257 respektive 704 varslade.

– Det här är arbetsmarknader med många anställda och städer med stor befolkning. Det förklarar delvis de höga siffrorna, säger Johan Bissman, sektionschef på Arbetsförmedlingen.

Han framhåller också att stora varsel när verksamhet läggs ner eller flyttas får stor betydelse.

I början av februari meddelade den tyska hemelektronikkedjan Mediamarkt att man skulle varsla anställda om uppsägning i en mängd butiker runt om i landet. Sedan dess har förhandlingar förts mellan fackförbundet Handels och företaget på ett antal orter. I juni kom de första besluten om att varslen skulle verkställas.

I juni köpte e-handelsbolaget Bygghemma den Göteborgsbaserade inredningskedjan Chilli. En vecka tidigare hade den själv begärt sig i konkurs.

Samtidigt pågår en omvälvande strukturomvandling i branschen, som innebär en förskjutning från traditionell handel till näthandel. Under åren 2010–2014 ökade omsättningen inom e-handeln från 25 till 43 miljarder kronor, enligt uppgifter från rapporten E-barometern. I år spås e-handeln omsätta 50 miljarder kronor.

Den starka tillväxten för e-handeln får konsekvenser för vanliga butiker. Tidigare har skivindustrin slagits ut och bokbranschen kämpar för att kunna behålla några fysiska bokhandlar.

– Om en kedja övergår till e-handel kan personalstyrkan reduceras, säger Johan Bissman.

Lena Larsson, vd vid handelns utredningsinstitut HUI Research, konstaterar att e-handeln är detaljhandelns största utmaning någonsin.

– Den pågående strukturomvandlingen med digitalisering och prispress minskar lönsamheten. Om vi inte hanterar digitaliseringens möjligheter bra, blir den ett hot, säger hon.

För att branschen ska kunna behålla sin konkurrenskraft behöver fysiska och digitala butiker integreras. Därför är ”omnikanalstrategi” ordet för dagen, enligt Lena Larsson, vilket innebär försäljning i flera olika kanaler.

Men det innebär också ökade kostnader. Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar att de stora kedjorna gör satsningar på näthandel för att försvara sin marknadsandel.

– Då de behöver pengar till sina IT-investeringar kan de tvingas minska personalstyrkan. De vet inte heller om tillväxten kommer inom den traditionella eller digitala handeln. Det gör att de avvaktar med nyanställningar, säger han.

 

E-handeln blomstrar

E-handeln i Sverige omsatte totalt 42,9 miljarder kronor under 2014, vilket motsvarar en tillväxt på 16 procent. Därmed står e-handeln för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.

De dominerande e-handelsbranscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläd- och skohandel. Starkast tillväxt märks i de yngre e-handelsbranscherna, som livsmedels-, leksaks- och bygghandeln.