Personalen har till stora delar ersatts av robotar, berättar bland annat alJazeera och the Guardian. Receptionisten som möter dig är en mekanisk dinosaurie och en robotarm av industrityp tar hand om dina värdesaker. En liten robot i hotellrummet svarar på enklare frågor, till exempel om vädret, och tänder och släcker lampor på begäran.

Någon nyckel får gästerna inte av robotreceptionisten, däremot memoreras deras ansikten så att de blir insläppta nästa gång. Robotar är bra på ansiktsigenkänning, men dåliga på att hitta tappade nycklar.

Drönare ska så småningom stå för all room service.

Hotellet är en del av ett nöjesfält, men det är inget skämt, försäkrar ägaren för pressen. Tanken är att uppmuntra teknikutveckling och effektivitet. Rumspriserna börjar på 9 000 yen (cirka 700 kronor), ett lågt pris med japanska mått mätt.

Men vissa uppgifter måste fortfarande skötas av människor: Säkerheten garanteras av övervakningskameror som levande personal kontrollerar.

Och robotarna har inte lyckats lära sig att bädda sängar.