Villkoren pressas i hela flygbranschen när kriget om resenärerna eskalerar.

Förra veckan hängde strejkhotet över SAS. Under våren har det dessutom varit flera flygkonflikter i Tyskland, Finland, Frankrike, Norge för att ta några exempel.

Strejkerna avlöser varandra och det finns flera skäl till det.

Ryanairs intåg har förändrat branschen i grunden. De har lyckats pressa priserna kraftigt, vilket skett på bekostnad av personalens löner och villkor.

Konceptet har dock varit lönsamt. I veckan rapporterade bolaget en vinst på åtta miljarder kronor. Flera bolag, som Norwegian, har följt Ryanairs modell vilket gjort att de hamnat i konflikt med facken som organiserar kabinpersonal och piloter.

Striden om luftherraväldet lär dock fortsätta. Qatar airways, Emirates och Etihad heter tre statliga flygbolag från Mellanöstern som planerar att göra storsatsningar på den europeiska marknaden. Staterna i Gulfländerna är beredda att satsa och ser flygbolagen lika mycket som maktinstrument som kommersiella bolag.

Ett uppror mot lågprismodellen kan dock anas. I EU är frågan uppe (se artikel intill) och förra veckan deklarerade Köpenhamns borgmästare att stadens anställda inte ska flyga med Ryanair på grund av lönedumpningen. Även i Sverige har det allt fler ställt krav på att staten ska ta social hänsyn vid offentliga upphandlingar av flygresor.

 

LÄS OCKSÅ

• Dumpade villkor på Solresors flyg

• Piloter kan betala 300 000 för att få jobba

fakta

Ändrade regler 1997 öppnade EU-länderna sina flygmarknader. Bolag fick lov att konkurrera på andra länders interna marknader. Lågprisbolag införde nya affärsmodeller där de flyger i ett land, har huvudkontoret i ett annat, hämtar personal från ett tredje och betalar skatter i ett fjärde. Allt för att utnyttja de regelverk som passar bolaget bäst. Källa: Flygets framtid (2014) rapport från Unionen