– Jag ska rita en manet!

– Jag gör en bläckfisk!

– Och jag en blåsfisk!

Ivriga händer grabbar tuschpennorna och en fokuserad tystnad lägger sig i ateljén på Amadeus förskola i Orminge i Stockholm. Med fotografier som inspiration ritar barnen djur i havet.

– Vilka starka armar din bläckfisk har. Minns ni hur många armar bläckfiskar har? frågar Birgitta Adolfsson.

– Åtta! ropar barnen genast.

birgittaadolfsson2115Birgitta Adolfsson började som ateljerista för ett halvår sedan. Då hade hon precis upptäckt att yrket fanns. Efter 20 år som kreativ producent och grafisk formgivare med eget företag ville hon prova något annat. Via praktik på en förskola kom hon i kontakt med Reggio Emilia-pedagogiken där ateljeristan har en central roll.

– Jag kände direkt att ”Wow! Finns det ett sånt här yrke? Det vill jag göra!”

Som ateljerista bidrar Birgitta Adolfsson till att lyfta barnens kreativitet, fantasi och språkutveckling genom skapande aktiviteter. Till ateljén kommer alla barn i mindre grupper för att skapa i olika material. I dag ska lera förvandlas till havsdjur när teckningarna är klara.

– Vi arbetar med teman på förskolan. I ateljén bearbetar barnen det de varit med om och ger det både ord och uttryck.

Birgitta Adolfsson imponeras ständigt av barnens kreativitet.

– Barn är så genialiska och ser lösningar som gör att man häpnar. De fungerar som ögonöppnare för mig hela tiden. Jag lär mig minst lika mycket som de gör.

På väggarna och i taket hänger barnens alster. I lådor och på hyllor trängs klassiska material som pärlor, paljetter med returmaterial som mjölktetror.

– Skräp inspirerar. Vi gör fantastiska saker av det. Den fantasi som barnen äger går inte att komma i närheten av själv.

Mötet med barnen, och att ingen dag är den andra lik, är det Birgitta Adolfsson gillar mest med jobbet. Att hon är kreatör i grunden och gillar barn är en bra grund att stå på.

Planering, dokumentation och utvärdering är också en del av arbetet, liksom samspel med övriga pedagoger och föräldrar.

– Givetvis rycker jag in och byter en blöja eller bara finns tills hands när det behövs, så ser ju vardagen ut på en förskola. Det gäller att alltid vara följsam och ha barnens bästa i fokus.

Klicka på tidslinjen för att förstora.

Fakta

Om Birgitta Adolfsson

50 år, ateljerista på Amadeus förskola i Orminge, Stockholm.

År i yrket: Ett i höst.

Bakgrund: Formgivare och kreati­­v producent. Arbetar fortfarande en dag i veckan i det egna företaget.

Bäst med jobbet: Barnen, kreati­viteten och utmaningen i att ingen dag är den andra lik.

Sämst med jobbet: Inget.

Framtidsplaner: ”I dag känner jag att jag gör ett viktigt arbete som också är roligt och utvecklande. Det här vill jag syssla med ett bra tag framöver.”

Om ateljeristor:

Yrket är specifikt för Reggio Emilia-pedagogiken, där ateljeristan an­svarar för att kreativitet och estetik genomsyrar all verksamhet.

Antal: Uppskattningsvis mellan 300 och 500.

Utbildning: Reggio Emilia-institutet har en egen ettårig deltids­utbildning med sammanlagt 19 kursdagar. Det är önskvärt att de sökande har en konstnärlig bak­grund. Även högskolorna i Gävle, Borås, Malmö och Göteborg har utbildningar.

Fackförbund: Lärarförbundet, Kommunal

Lön: Vanligen lite högre än genomsnittet för förskollärare som låg på 26 000 kronor år 2013.

Framtidsutsikter: Goda. Allt fler förskolor och skolor visar intresse för yrket.

Källa: Reggio Emilia-institutet