Foto: Johan Nilsson

Foto: Johan Nilsson

SAS ställer in 25 flygningar på grund av den hotande pilotstrejken. Bryter konflikten ut riskerar det att bli kaos för tusentals passagerare och en mångmiljonsmäll för ett redan hårt ansträngt företag.
– Det kommer naturligtvis få stora konsekvenser och många tusen passagerare drabbas, säger vd:n Rickard Gustafsson till TT.

– Vårt mål är fortfarande att gå i land med förhandlingarna, men vi har fått förbereda genom att ställa in 25 flygningar. Det är främst inrikesflygningar men även två interkontinentala flighter, säger SAS presschef Malin Selander.

Pilotfacket och SAS satt under onsdagen i fortsatta förhandlingar med en deadline som kom allt närmare. Med start vid midnatt hotar 430 piloter från den svenska pilotföreningen SPF och norska piloter i ett annat fackförbund, totalt 700 personer, att gå ut i strejk

Det kan i sin tur skapa kaos på en rad svenska flygplatser med mängder av inställda flyg.

– Det är lite för tidigt att säga hur många passagerare som drabbas men det kommer naturligtvis få stora konsekvenser och många tusen passagerare kommer att drabbas, säger Rickard Gustafsson.

Förhandlingarna har pågått sedan slutet av förra året men trots det har man inte lyckats hitta en överenskommelse kring kollektivavtalet. SAS vill bland annat att piloterna ska jobba mer under sommaren då det är större restryck.

Rickard Gustafsson vill inte uttala sig om hur mycket företaget riskerar att förlora per dag om strejken bryter ut.

– Nu är fokus på att lösa det här men hamnar vi en sådan situation kommer det att synas i resultaträkningen, säger han.

Klart är dock att en strejk kan bli mycket kostsam för SAS som varit under stor press en längre tid. Så sent som i februari bröt en vild strejk ut i Danmark med 334 inställda flygningar som följd och en beräknad kostnad på 50 miljoner kronor. Ytterligare strejksituationer naggar på kundernas tillit, enligt Rickard Gustafsson.

– En konflikt är av ondo och det finns inga vinnare. Självklart påverkar det kundernas tillit och industrin som helhet, säger han.

För resenärer betyder inställda flyg att man har rätt att antingen få boka om biljetten eller att SAS ska göra en återbetalning.

– De ska erbjuda båda de här alternativen. Begär du återbetalning har bolagen sju dagar på sig att göra återbetalningen. Du har också rätt till assistans i form av boende och mat vid utlandsvistelse, säger Jan Nyqvist, enhetschef vid Konsumentverket.

– Det viktiga är att man får informationen. Det är bolagens skyldighet. Vi har sett många fall där passagerare inte vet om sina rättigheter och sover på en bänk på en flygplats. Så ska det inte vara.

 

Så här gör du vid en flygstrejk

Flygpassagerarnas rättigheter regleras av en EU-förordning. Vid strejk har man därför framför allt tre rättigheter: • Rätt till ombokning eller återbetalning av sin flygbiljett. • Rätt att få mat och dryck. • Rätt till hotell. Det är därför viktigt att spara kvitton för eventuella utlägg. Väljer man återbetalning av biljett har flygbolaget inte någon skyldighet att betala för hotell eller mat. Om en strejk blir långvarig kan det också bli aktuellt att passagerare bokas om till andra flygbolag och den ombokningen ska ske under likvärdiga transportvillkor.