Den tyska minimilönen kan leda till att utländska lastbils­förare får högre lön. Men ilskan i grannländerna är stor.

I januari införde Tyskland minimilöner och alla – även de utländska yrkesförare som körde på tyska vägar tillfälligt – skulle få minst 8,50 euro (80 kronor) i timmen. För polska lastbilsförare som tjänar kring 40 kronor i timmen skulle en tysk lön innebära ett välkommet tillskott.

Protesterna från omvärlden har dock varit kraftiga och Tyskland har tillfälligt backat ifrån beslutet. Lastbilslönerna har ännu inte ändrats.

Den tyska regeringen – som består av konservativa CDU och socialdemokratiska SPD – håller dock fast vid sin linje och säger att minimilönen är ett sätt att stoppa lönedumpningen.

Det tyska facket DGB, motsvarande LO, driver tillsammans med en arbetsgivarorganisation att utländska förare ska ha minst 8,50 euro i timmen då de kör i Tyskland.

Men de får mothugg från både regeringar, fack och arbetsgivare i andra länder. Och i mars protesterade polska lastbilsförare mot lönehöjningen i Tyskland, eftersom de var oroliga för att bli av med sina jobb.

Polen, Österrike och Ungern har gjort flest försök att få tyskarna att ändra sig.

För två veckor sedan möttes de tyska och polska regeringarna. Mötet handlade främst om att bygga ihop energisystem, men minimilönerna var också en central fråga. Den polska regeringen anser att tyskarnas lönekrav utgör ett byråkratiskt hinder och därmed ett problem för den fria rörligheten i EU.

Utländska åkeriföretag har dessutom drivit rättsprocesser om chaufförslönerna. Nu har frågan landat i Tysklands högsta domstol.

Den tyska arbetsmarknadsministern Andreas Nahles har uppgett att de gamla reglerna gäller fram tills det finns en uppgörelse på EU-nivå.

Även svenska fackförbund ser problem med att tyska löner ska gälla för alla på tyska vägar.

– Det ger potential för kaos, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Om alla länder gjorde som Tyskland skulle en lastbilsförare som kör genom Europa få kring fyra–fem olika löner, vilket är svårt att administrera.

Magnus Falk är också orolig för att svenska lastbilschaufförer, med en timlön kring 17 euro, ska få sina löner sänkta till den tyska minimilönen då de kör genom Tyskland.

Även arbetsgivarna i EU rasar.

– Det går inte att övervaka att en tysk lön efterföljs, säger Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen som delar flera EU-arbetsgivares syn.