Foto: Claudio Bresciani

Inom taxibranschen får fuskande företag betalt av staten för sina anställda. Missbruket av arbetsmarknadsåtgärder är ett av de största problemen i en allt mer söndertrasad taxinäring.

Den som varit arbetslös en längre tid eller är nyanländ i Sverige har möjlighet att söka så kallat nystartsbidrag från arbetsförmedlingen. Det innebär att en del av den anställdes lön betalas av skattemedel. En god tanke som tyvärr missbrukas grovt inom taxibranschen.

Förra året fick över 2 500 taxiförare nystartsbidrag inom taxi. Det innebär att en av sex bilar kördes av en förare som fick sin lön delvis betald av skattepengar. Det har gått så långt att många företag bygger hela sin verksamhet på anställda med bidrag och det finns många exempel på platsannonser som uttryckligen skriver att nystartsbidrag är meriterande.

När dessa företag, dopade med skattepengar, konkurrerar med aktörer som betalar lön enligt kollektivavtal har de seriösa företagen inte en chans.

Resultatet blir en översvämmad marknad där stressade förare tvingas till arbetsdagar uppåt 13 timmar och timlöner under 80 kronor. De har inget val eftersom lönen är 100 procent provisionsbaserad.

Det är våra skattemedel som finansierar det allt mer utbredda fusket i taxibranschen. Det måste upphöra om taxichaufförerna ska få en lön att leva på!

Transportarbetareförbundets krav:

• Arbetsförmedlingen måste omedelbart skärpa sina krav på företag som beviljas nystartsbidrag till arbetstagare.

• Kollektivavtal ska vara ett krav vid offentlig upphandling av exempelvis färdtjänst.

• Antalet taxibilar måste regleras för att stävja överetableringen.

Allt detta har som mål att städa upp i taxibranschen och skapa schyst konkurrens på lika villkor.

Först då kan företagen erbjuda en månadslön som går att leva på, en förbättrad arbetsmiljö med mindre stress där en taxichaufför kan känna stolthet över sitt arbete.

Robert Savela
Ordförande Transportarbetareförbundet Norrbotten