Nu lyser det dygnet runt i Volvo Cars Torslandafabrik. Nästan 1 500 personer, 200 fler än ledningen först räknade med, har fått jobb tack vare det nya nattskiftet och ökad produktionstakt.

Volvo tror på en allt ljusare framtid. Personalen fortsätter att växa.

Ytterligare minst 200 ingenjörer ska anställas under året och cirka hundra konsulter ska få fast tjänst. På sikt, runt 2020, är det tänkt att Torslandafabriken ska utnyttja hela sin nyutbyggda kapacitet på 300 000 bilar, mot dagens 200 000 bilar, och då krävs mer folk.

Någon oro för att ha byggt på sig dyr överkapacitet, som en del andra biltillverkare i Europa brottas med, vill inte Volvochefen Håkan Samuelsson kännas vid.

– Självklart måste man vara väldigt noggrann när man satsar miljoner och anställer människor. Men vi tror på vårt nya modellprogram och måste kunna leverera bilar, säger han.

Näringsminister Mikael Damberg (S) gästade Volvo Cars på måndagsmorgonen efter att det första nattgänget på sju år gått av. Senast Torslandafabriken hade nattskift rullade det bara i två år och drogs in vid krisen 2008.

– Det är jätteroligt att vara här när Volvo växlar upp. Det är viktigt för Sverige, säger Mikael Damberg.

Eftersom efterfrågan på den nya XC90 varit så pass god har Volvo bestämt sig för att höja produktionstakten om en månad, från 48 till 50 bilar i timmen. Redan innan XC90 har nått återförsäljarna har det beställts 30 000 bilar.

De kommande fyra åren ska alla modeller förnyas. Torslanda ska framöver renodlas till att bygga de större modellerna och fabriken i Belgien ska ta hand om bilarna på den mindre plattformen som Volvo utvecklar ihop med systermärket Geely. Då kan de inte hjälpa varandra om det blir ojämn efterfrågan på olika modeller, men Håkan Samuelsson beskriver det som en ”optimal produktionsstruktur”.

– Vi har naturligtvis möjligheter att vid speciella situationer också använda fabrikerna i Kina och den framtida fabriken i USA, säger han.

Intresset för att jobba på Volvo har varit stort. Nästan 13 000 intresseanmälningar kom in.

En av de nyanställda är 48-årige Peter Ytterberg från Trollhättan som två gånger tidigare fått sluta från bilindustrin. Först efter Saabs konkurs och sedan när Nevs drog ner. Nu tror han på ett säkrare jobb.

– Man få ju volvofiera sig, men det känns bara bra, säger han.

Volvoledningen beskriver det nya arbetstidsavtalet, som är styrt efter marknadens efterfrågan, som en förutsättning för att våga satsa på ett tredje skift och skapa flexibilitet i tillverkningen.

– Det går inte att vara så fyrkantig som förr, säger Peter Ytterberg.