Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

De kan knepen som gör dig till en bra säljare

Elsa Lindström och Fredrik Shoultz är båda nominerade till Årets butiksäljare på Retail Awards. Humor, att vara sig själv och att lyssna i stället för att prata är några av deras knep.

Elsa Lindström jobbar på Åhléns City i Stockholm, där hon bland annat säljer klädmärket Rodebjer. Trots att hon blivit utnämnd till Årets butiksäljare internt är hon chockad över nomineringen till Retail Awards.
– Det är jättehäftigt! Nu har jag äntligen förstått att det är sant. Först tänkte jag att, inte kan väl lilla jag, vad har jag gjort för att förtjäna detta?, säger hon.

Hon började på Åhléns som extrajobbare vid jul, men trivdes så bra att hon blev kvar. Nu funderar hon på att utbilda sig till något inom handeln, till exempel butikschef.
– Förut visste jag inte vad jag ville bli. Men nu känns det som att jag har hittat hem. Service är roligt, att få jobba med människor. Jag har bra kolleger och i ett så här stort varuhus händer det alltid något kul.

Fredrik Schoultz jobbar som säljare på JC i Umeå. Även han är förvånad över utnämningen, trots att också han lokalt blivit utsedd till Årets butiksäljare i Umeå.
– Det är helt sjukt! Först trodde jag att det var ett skämt så jag höll på att radera mejlet med nomineringen. Men att få vara med och tävla i Stockholm är en bekräftelse på att man gör ett bra jobb.

Fredrik Schoultz började sin säljkarriär redan som liten med att sälja sina leksaker till kompisar. Som prao-elev på Ica lät han inte kunderna handla i fred utan försökte pracka på dem falukorv.
– Trots det har jag aldrig sett mig som en säljare. Jag jobbar inte på provision utan gillar kontakten med människor – och jag tror att ärlighet varar längst.

Vinnarna i Retail Awards presenteras på Cirkus i Stockholm den 11 maj. Årets butikssäljare är en av flera kategorier. Övriga är exempelvis Årets butik, Årets butikskedja, Årets e-handel.