De riskerar att inte få fortsätta jobba — klockan tickar för fortbildningen av landets chaufförer av tunga bussar och lastbilar.

Utbildningen för lastbilschaufförer ser ut att ligga efter tidsplanen.

– Det är oroande om man tittar på siffrorna i dag, säger Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen.

Före den 10 september nästa år måste alla cirka 125 000 yrkesverksamma förare av tunga lastbilar enligt EU-regler ha genomgått en fortbildning för att få yrkeskompetens och få fortsätta arbeta. Men i slutet av februari i år var bara cirka 4 500 förare färdigutbildade.

Montaigne pekar på att kursen kan delas upp i flera delar, och hoppas att det är många fler som påbörjat men ännu inte avslutat den.

– Vi hoppas att antalet kommer att stiga rejält.

De förare som inte har yrkeskompetensbevis, och inte medför det vid färd, riskerar böter efter att fristen löpt ut.

Också förare av tunga bussar ska genomgå utbildningen. I slutet av februari var cirka 16 000 av totalt cirka 25 000 berörda busschaufförer färdiga med utbildningen.

Där löper också fristen ut ett år tidigare — den 10 september i år. Men efterfrågan på utbildningarna ökar så mycket att det kan lösa sig.

– Det ser ut att öka så pass att det verkar gå i lås, säger Montaigne.

 

Yrkeskompetensbevis

• Före den 10 september i år alla landets förare av tunga bussar ha gått en 35 timmars fortbildning för att få yrkeskompetensbevis och få fortsätta arbeta. Ett år senare löper fristen ut för chaufförer av tunga lastbilar. • Om en förare inte har gått utbildningen efter att fristerna löpt ut är straffet dagsböter. Om föraren har gått utbildningen men inte har beviset med sig under färd är straffet penningböter. • Även företag som anlitar förare utan giltigt bevis riskerar böter efter att fristen löpt ut. Källa: Transportstyrelsen