Evelin Schulz får stort stöd av Arbetets läsare. Foto: Fredrik Sandberg

Fler än 30 000 har läst Arbetets artikel om Evelin som sjukskrev sig från sitt jobb på Burger King och fick sparken via sms, då hon satt på vårdcentralen och väntade på att bli undersökt av en läkare.

– Ungdomar behandlas inte bra på arbetsmarknaden och det här är en viktig historia att berätta, säger Arbetets chefredaktör Johanna Kronlid.

I fredags berättade Arbetet om Evelin Schulz i Eskilstuna som skadade knät och sjukanmälde sig. När hon satt på vårdcentralen och väntade på att undersökas av en läkare fick hon ett sms från arbetsgivaren. Där krävde han att hon inom en timme skulle komma till jobbet för att ”prata”. I nästa sms sa han upp henne, med hänvisning till arbetsbrist.

Artikeln har fått stor spridning. Flera medier har tagit upp fallet och sedan i fredags har 30 000 läsare gått in på arbetet.se och läst artikeln. Artikeln har också fått 2 700 delningar på Facebook.

Flera läsare har reagerat starkt i kommentarsfälten och många har skrivit att de kommer att bojkotta Burger King i framtiden.

Eftersom Evelin Schulz inte var med i facket och därmed inte får hjälp därifrån så har många skickat råd. En del har varit med om samma sak och blivit uppsagda via sms.

En läsare berättar i ett mejl till Arbetet att han jobbade som säljare fram till den dag han sas upp via sms. Inte heller han var med i facket. Han tog fallet till domstol med motiveringen att det stred mot formkraven för uppsägning i lagen om anställningsskydd, och fick ett skadestånd.