Erik Bratthall. Foto: Visita, Charlotte Strömwall

Erik Bratthall. Foto: Visita, Charlotte Strömwall

Erik Bratthall, presschef på Visita, kommenterar den uppmärksammade sms-uppsägningen som Arbetet skrivit om tidigare.

Hur vanligt är det att företag i restaurangbranschen säger upp via sms?

– Det vet jag inte. Jag har inte sett några jämförelser mellan olika branscher men jag tror att det är väldigt ovanligt.

Vad tycker du om att era medlemmar gör sms-uppsägningar?

– I vårt kursmaterial står det vad man ska göra vid uppsägning. Lagen är tydlig. Uppsägningar ska ske skriftligt och överlämnas personligen.

HRF säger att det är vanligt med sms-uppsägningar. Hur tänker du kring det?

– Det måste bort. Det är solklart vad man får göra eller inte göra. Reglerna ska följas.

Vad är ditt råd till de som blir uppsagda på det viset?

– Jag tycker att man ska kontakta sin arbetsgivare och kräva att uppsägningen ska ske på ett korrekt sätt.

Visita kör ju nu en reklamfilm på bio. I den lovar ni jobb till Sveriges unga men vilken signal sänder era medlemmar som säger upp via sms?

– Det är olyckligt, men även Burger King har konstaterat att de gjort fel. Det ska inte förekomma.

Leder inte sånt här till att folk inte längre tar budskapet i er reklamfilm på allvar?

– Att jobba inom restaurangbranschen tror jag är ett väldigt bra sätt att komma in på arbetsmarknaden. Vi har fått en enorm uppskattning för vår reklamfilm.