”SMS-uppsägningar måste bort”


Erik Bratthall. Foto: Visita, Charlotte Strömwall
Erik Bratthall, presschef på Visita, kommenterar den uppmärksammade sms-uppsägningen som Arbetet skrivit om tidigare.
Hur vanligt är det att företag i restaurangbranschen säger upp via sms?
– Det vet jag inte. Jag har inte sett några jämförelser mellan olika branscher men jag tror att det är väldigt ovanligt.
Vad tycker du om att era medlemmar gör sms-uppsägningar?
– I vårt kursmaterial står det vad man ska göra vid uppsägning. Lagen är tydlig. Uppsägningar ska ske skriftligt och överlämnas personligen.
HRF säger att det är vanligt med sms-uppsägningar. Hur tänker du kring det?
– Det måste bort. Det är solklart vad man får göra eller inte göra. Reglerna ska följas.
Vad är ditt råd till de som blir uppsagda på det viset?
– Jag tycker att man ska kontakta sin arbetsgivare och kräva att uppsägningen ska ske på ett korrekt sätt.
Visita kör ju nu en reklamfilm på bio. I den lovar ni jobb till Sveriges unga men vilken signal sänder era medlemmar som säger upp via sms?
– Det är olyckligt, men även Burger King har konstaterat att de gjort fel. Det ska inte förekomma.
Leder inte sånt här till att folk inte längre tar budskapet i er reklamfilm på allvar?
– Att jobba inom restaurangbranschen tror jag är ett väldigt bra sätt att komma in på arbetsmarknaden. Vi har fått en enorm uppskattning för vår reklamfilm.