Bilen är den stora konkurrenten. Inte SJ, säger Bengt Bräda. Foto: Anders Wiklund

För första gången får SJ konkurrens på sin mest lönsamma sträcka, den mellan Göteborg och Stockholm. Men de anställda på MTR Express ser SJ som en kollega.

Sprillans nya och klarröda. MTR:s tåg får många blickar. Foto: Anders Wiklund

Folk vrider på huvudet när MTR:s klarröda tåg rullar in på spår tio på Stockholms centralstation. En manlig tågentusiast tar bilder med mobilen.

Inne i vagnarna, splitter nya från fabriken i Schweiz, doftar det som i en ny bil. Dörrknapparna fungerar så exakt att man frestas öppna och stänga en gång extra.

– Tåget är så roligt och lättkört. Som en racerbil jämfört med en traktor, säger Christoffer Viippola, lokförare som den här dagen gör sin andra tur hos MTR efter att ha kört godståg i ett antal år.

Trots att MTR har mycket färre avgångar än SJ rör de röda tågen om i tågbranschen. SJ har sedan länge haft konkurrens inom regionaltrafik som upphandlas (i regel under hård prispress), men aldrig förr har någon utmanat på paradsträckan Stockholm – Göteborg. Där har SJ varit ensamt, satt priserna på egen hand – och håvat in pengar.

– Nu kommer priserna att gå ner, säger Andreas Svensson, cafévärd som har jobbat på SJ:s resebutik i Karlstad.

– Våra biljetter är omkring 20 procent billigare, instämmer Bengt Bräda, serviceansvarig på tåget, som också han kommer från SJ.

Bengt Bräda har egentligen blandade känslor inför konkurrensen inom spårtrafiken. Det är viktigt att olönsam trafik i glesbygden finns kvar, anser han.

– Men det ansvaret tar ju inte SJ längre. SJ har inget annat uppdrag än att tjäna pengar. Så att SJ får konkurrenter på lönsamma sträckor är rimligt.

– Mitt naturintresse vaknade när jag blev lokförare, säger Tobias Lindberg. Man följer årstidernas skiftningar på sina sträckor. Foto: Anders Wiklund

Tanken med att öppna spåren för konkurrerande tågföretag är att trafiken ska bli bättre och billigare. Och ombord på MTR-tåget tror personalen att SJ kommer att tvingas till förändringar. För MTR gör en hel del nytt.

Biljettbokningen är helt digital. Resenärerna checkar in själva genom att svara på ett sms. På sin handdator ser Bengt Bräda ett grönt kryss över varje sittplats som är incheckad och klar.

– Det är smartare än att rycka upp morgontrötta passagerare och be att få se deras biljetter. Systemet frigör tid för service.

Bengt Bräda går helt enkelt för­bi alla passagerare som har tagit fram sina mobiler i tron att de måste visa att de har betalt. I stället hjälps han och Andreas Svensson åt att svara på frågor och servera mat. En kändiskock har försett kaféets räkmackor med rökt majonnäs, ett kaffeföretag erbjuder sex sorters kaffe. Personalens klädsel är sponsrad av ett känt klädmärke.

De anställda beskriver en platt organisation där alla hjälps åt, långt från de hierarkier de har upplevt inom SJ.

– Det är kul att starta någonting nytt. Vi kan påverka, säger Andreas Svensson, som antecknar när en kund vill ha ostfralla på mörkt bröd i stället för ljust, och mejlar in önskemålet till MTR:s kontor på stående fot.

Bengt Bräda och Andreas Svensson hjälps åt i kaféet, där en känd kock har ­välsignat menyn. Rostbiff­mackorna tar slut i Skövde, rapporterar Andreas. Foto: Anders Wiklund

Viljan att göra gott intryck går inte att ta miste på. En kvinna som missat sitt SJ-tåg får följa med, trots att hon bara har SJ-biljett.

– Hoppas SJ gör samma sak för våra passagerare, säger Bengt Bräda.

När MTR ville göra sina biljetter bokningsbara på SJ:s hemsida, för att resenärerna skulle kunna kombinera resor med de båda företagen, sa SJ nej. Trots att Öresundståg och andra företag har släppts in på sidan. Ändå säger de MTR-anställda inget ont om SJ. Tvärtom.

– Jag trivdes fantastiskt bra under mina 13 år på SJ, säger Tobias Lindberg, chef för MTR:s lokförare. SJ är kollegor i branschen. Gemensamt kan vi ta marknadsandelar från flyget och biltrafiken. Men då måste vi få all tågtrafik att fungera ihop.

När tåget stannar i Göteborg får Christoffer Viippola ryggdunkningar av kollegorna för att han kört så mjukt. Han ger beröm tillbaka.

– Jag gick ner i lön från 38 000 till 32 000 i månaden när jag gick över till MTR, säger Christoffer Viippo­la. Jag har inte ångrat mig. Här jobbar vi tillsammans.

– Det är fruktansvärt roligt att köra, säger Amanda ­Artursson, som kör fram tåget på Stockholms central. Jag förstår inte varför inte fler tjejer blir lokförare. Foto: Anders Wiklund