Nya snabbtåget MTR Express (t v) skall konkurrera med SJ på sträckan Stockholm - Göteborg. Foto: Pontus Lundah

Nya snabbtåget MTR Express (t v) skall konkurrera med SJ på sträckan Stockholm – Göteborg. Foto: Pontus Lundah

I morgon får SJ konkurrens på sin viktigaste sträcka, den mellan Göteborg och Stockholm. 8.05 går första turen med MTR Express nybyggda tåg från Göteborg.

Strax därefter, klockan 8.36 på lördagsmorgonen, avgår företagets tåg för första gången från Stockholm.

– Vi har extra bemanning för att säkra att allt fungerar vid premiären, säger Johan Söör, vd för MTR Express, som har rekryterat lokförare och  ombordpersonal från bland andra SJ Götalandståg, Green Cargo och Stockholmståg.

Även om ett annat företag, Skandinaviska Jernbanor, faktiskt redan har viss persontrafik på sträckan Göteborg – Stockholm – Uppsala är det första gången SJ utmanas på allvar på sin lönsammaste sträcka. När MTR sätter in sitt tredje tåg i sommar kommer företaget att ha 90 avgångar i veckan.

Seko har länge argumenterat för att spårtrafiken ska skötas som ett sammanhållet system där staten tar ett helhetsansvar. Men kritiken mot avregleringen har främst gällt järnvägsunderhållet.

– Vi kan se fördelar med flera operatörer inom tågtrafiken, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare vid Seko. Men för att det ska bli till nytta för resenärerna bör staten tvinga in tågföretagen i gemensamma biljettsystem och tidtabeller där all trafik samordnas.

P-O Fällman, Sekoombudsman med ansvar för spårtrafikavtalet, ser ganska ljust på MTR:s intåg.

– Det avtal vi har tecknat med MTR är nästan identiskt med det vi har med SJ. Lönerna ligger faktiskt några hundralappar högre per månad.

Att konkurrensen ändå påverkar de anställdas villkor är oundvikligt. SJ har förberett sig för konkurrensen i flera år, bland annat genom att stänga ett antal resebutiker. Också beslutet att minska ombordpersonalen från tre till två personer på en del avgångar mellan Göteborg och Stockholm har motiverats av konkurrensen.