Flygbolaget Norwegian håller i dag ett extrainsatt styrelsemöte där en konkurs för dotterbolaget, där samtliga skandinaviska piloter är anställda, kan stå på agendan.

– Företaget är i en väldigt allvarlig situation, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian.

Enligt norska Dagbladet förbereder sig piloterna nu på en snar konkurs. Tidningen har tagit del av ett internt meddelande som sändes ut till medlemmarna i det norska fackförbundet för piloter, NPU, i går. ”Det som väntas nå er under det snabbinkallade styrelsemötet i NAS i morgon är en konkurs av NAN” står det i meddelandet, enligt Dagbladet. NAS är moderbolaget Norwegian Air Shuttle och NAN är Norwegian Air Norway där de skandinaviska piloterna är anställda.

Charlotte Holmbergh Jacobsson bekräftar att ett extrainsatt styrelsemöte pågår men vill inte spekulera i om en konkurs för NAN står på agendan. Vad det skulle innebära för de svenska, norska och danska piloterna lämnar hon osagt.

– Det är för tidigt att säga. Vi får se vad som sker helt enkelt, säger hon.

Ett 70-tal norska piloter har sedan i lördags gått ut i strejk i strid för ett kollektivavtal. I dag beräknas 12 flyg stå kvar på marken. En flygning till och från Stockholm drabbas, men passagerare har redan bokats om till ett senare flyg.

– Det är framför allt norska inrikesflyg som drabbas, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Konflikten kan trappas upp på onsdag till att omfatta totalt 650 piloter. Svensk Pilotförening stödjer sina norska kollegor och har varslat om en sympatistrejk mot Norwegian som träder i kraft den 4 mars klockan 22 om ingen lösning nåtts innan dess.

– I princip alla piloter som normalt sett flyger utifrån Arlanda för Norwegian kommer då att vara i strejk, säger Martin Lindgren, ordförande vid Svensk Pilotförening.

Charlotte Holmbergh Jacobsson vill inte spekulera i vilka konsekvenser som en eventuell sympatistrejk kan få för resenärerna. Enligt henne kan piloter från andra dotterbolag i Finland och Spanien komma att tas in.

– Vi gör allt vi kan för att minimera inställda flyg, säger hon.

Gällande ryktena om en eventuell konkurs av NAN säger Martin Lindgren, ordförande för Svensk pilotförening:

– Det ändrar inte förutsättningarna. Konflikten handlar om anställningstrygghet.

Enligt honom ryktas det att 500 av de 700 piloter som arbetar vid NAN kommer att erbjudas jobb inom ett nytt bemanningsföretag. För Norwegian skulle alltså en konkurs av bolaget kunna innebära att personalen kan minskas med 200 personer och flyttas över till ett bemanningsföretag.

– Får folk panik och börjar springa mot dörren så är det bekymmersamt för förhandlingspositionen, men piloterna är så luttrade och har nog så pass mycket kyla att man inte köper de utspel som kommer från företagen, säger han.

 

Norwegian

Norwegian är Skandinaviens tredje största flygbolag och har cirka 4 500 medarbetare. Norwegiankoncernen består av moderbolaget Norwegian Air Shuttle (NAS) och hel- och delägda dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland och Singapore. Samtliga skandinaviska piloter är anställda av det norska dotterbolaget Norwegian Air Norway (NAN). Av de cirka 700 piloter som är anställda vid NAN är cirka 150 svenska.