Flera flygkonflikter raser i Norden. På Norwegian och SAS har personal gått ut i konflikt. Ryanair har plogat upp en fåra med lönekonkurrens i en bransch där det finns för många flygstolar eller för få kunder.

Vad händer i flygbranschen? Konflikterna avlöser varandra.

I dag är det SAS och Norwegian men på Lufthansa och Air France och andra flygbolag blossar det upp strider med jämna mellanrum.

I grund och botten handlar det om samma sak: knivskarp konkurrens.

Flygbolagen försöker på olika sätt att pressa sina utgifter. Sänkta löner och villkor är en del av det.

– Det är Ryanair som varit loket som drivet den här utvecklingen i Europa, säger Svenska Pilotföreningens ordförande Martin Lindgren.

– Ryanair inte utmanats i rättegångssalar. Då har det blivit svårt att konkurrera och de andra bolagen anpassar sig.

Ett vanligt sätt är att flytta över anställda till bemanningsföretag eller anlita kontraktsbyråer. Det leder till en lönekonkurrens mellan piloter och kabinpersonal.

Bolagen flyttar över sin personal till olika bolag.

I Norwegians fall var tidigare de flesta piloter som flög korta sträckor i Skandinavien anställda av moderbolaget Norwegian Air Shuttle. Under avtalsförhandlingar för två år sedan ändrades det. Piloterna fördes över till ett bemanningsbolag som heter Norwegian Air Norway. Villkoren var till en början lika bra.

Men i oktober förra året löpte kollektivavtalet ut. Flygbolaget ville inte ge samma jobbgarantier till piloterna som tidigare. Det vill kunna ta in andra bemanningsbolag eller kontraktsbyråer. Norska pilotfacket ser det som ett sätt att sidsteppa de tidigare anställda. Flygbolaget menar dock att det måste anpassa sig efter en tuff konkurrens.

– Alla säger samma sak: att de inte har råd, att vi måste ner i kostnad, säger Martin Lindgren.

Han berättar att det är svårt att säga vad snittlönen är för en pilot i dag. Det hänger ihop med att det finns så många olika avtal och anställningsformer. Bemanningsföretag, kontraktsförmedlare och piloter som jobbar som egenföretagare och därmed måste betala sociala avgifter och pensioner själva.

En pilotlön kan dock ligga kring 50 000 kronor i månaden, uppskattar han.

På onsdag kan det smälla till ordentligt i flygkonflikten på Norwegian. Norska facket utökar sin pilotstrejk, från ett 70-tal till 650 piloter.

Samtidigt som konflikten rasar på Norwegian pågår en konflikt på SAS. Den danska kabinpersonalen har strejkat i fyra dagar. I dag klockan tolv måste personalen återvända till jobbet, annars får de sparken.

– Vi måste vidta åtgärder för att komma tillbaka till normal verksamhet, säger SAS presschef Malin Selander till Aftonbladet.