Roslagsbanan. Foto: Leo Sellén

Roslagsbanan. Foto: Leo Sellén

 

I morgon, tisdag, fattar trafiknämnden i Stockholmslandstinget beslut om konduktörerna på lokalbanor ska få fortsätta att visera biljetter eller om de ska ersättas av viseringsstolpar. Facket demonstrerar utanför landstingshuset.

Anledningen till att man nu vill avskaffa konduktörerna är en undersökning som tågoperatören Arriva själv beställt av Arbetsmiljöverket. Den visar att konduktörernas bärbara utrustning som de viserar biljetter med är för tung och kan orsaka belastningsskador i längden. Detta vill Arriva nu motverka genom att ersätta konduktörer med stolpar.

Seko, som organiserar de anställda inom spårtrafiken, har tagit fram en annan undersökning som visar att riskerna för belastningsskador kan byggas bort med enkla åtgärder. Men Arriva har inte varit intresserad av att utveckla utrustningen och försökte gömma dokumentet, berättar Per-Ola Fällman, ombudsman med ansvar för spårtrafiken.

– Vi anser att undersökningen från Arbetsmiljöverket är ett svepskäl för Arriva för att säga upp personal. Det finns andra tekniska lösningar som vi har presenterat för företaget.

Lokalbanorna får alltid högt betyg av resenärer och det är tack vare konduktörerna, som skapar trygghet, särskilt på kvällar och helger, påpekar facket. Försvinner konduktören blir föraren dessutom ensam ansvarig för ett helt tåg, vilket kan äventyra säkerheten vid en nödsituation.

Seko kommer att demonstrera utanför landstingshuset i Stockholm i samband med trafiknämndens möte imorgon klockan 13.00.