Göteborg City Airport, i Säve i norra Göteborg, läggs ner.Det blir för dyrt att bygga om flygplatsen så att den klarar även tyngre flygplan igen, enligt ägaren Swedavia.

Facket och personalen har informerats. 102 personer påverkas.

Swedavia, som i går köpte ut Volvo och Göteborgs stad från ägandet, vill hellre satsa på Landvetter än att lägga ner pengarna som krävs för att rusta upp Göteborg City Airport.

– Det skulle landa på ungefär 250 miljoner kronor. Från Swedavias sida har vi sagt, då, att den investeringen är vi inte beredda att bära. Det innebär att vi successivt kommer att avveckla flygplatsen, säger Swedavias vice vd Karl Wistrand.

Det var en rutinkontroll av taxibanorna, som planen använder för markkörning till och från start och landning, i november som visade att det fanns problem med bärigheten i marken. Den tyngre trafiken, bland dem Ryanairs flygningar, har sedan dess varit flyttad till Landvetter.

En del åtgärder har genomförts sedan dess, men problemen visade sig vara för stora.

– Man skulle behöva bygga upp banstrukturen igen, skrapa bort stora delar av nuvarande banstruktur och fylla på med ny asfalt. Och asfalt är väldigt dyrt, säger Wistrand.

I stället riktar bolaget in sig på Landvetter, som enligt Swedavia står väl rustat att ta över de strax under 900 000 årliga passagerarna från Säve om det skulle bli så.

– Redan nu går ju trafiken där och det har fungerat. Det finns planer på att bygga ut Landvetter, det är möjligt att en del av investeringarna där kommer att tidigareläggas, säger Wistrand.

Utöver passagerartrafiken påverkas bland annat ambulansflyg, polisen och skolflyg på Säve.

– En dialog behöver inledas med samtliga parter om att säkra deras framtid på ett bra sätt, säger flygplatsens vd Annika Nyberg.

Hur exempelvis Ryanair ställer sig till en permanent flytt till Landvetter är oklart.

– Det vet vi inte. Ett flygbolag bedömer ju självt varifrån det är värt att flyga. Det blir ju en dialog mellan bolagen och Landvetter, säger Nyberg.