I veckan fick anställda på Öresundståg ett nytt arbetsschema. Detta trots att förhandlingar med Seko inte är avslutade. Det betyder att arbetsgivaren tillämpar regler som man egentligen inte är överens om med facket, skriver Sekotidningen. 

Det nya arbetsschemat innebär pass på uppemot 13 timmar. Dessutom tas ingen hänsyn till regeln om att ingen ska behöva sluta sitt arbetspass efter 19 och före 05 när inför eller efter en ledig dag.

-Vi anser att det finns alldeles för många oklarheter i vad parterna lokalt kommit överens om och hur man ska hantera det som är beslutat, säger Monica Danielsson, ombudsman på Seko och en av de som ska stötta den decimerade Seko-klubben på Veolia Öresundståg.

Till Sekotidningen säger Monica Danielsson att de protokoll som arbetsgivaren visat upp är inte tillräckligt tydliga, men hon framhåller att Seko är berett att fortsätta förhandla.

Veolia anser sig dock ha ett färdigförhandlat tjänstepaket, som gäller från och med den 14 december. Driftchef Mikael Silver sa tidigare till Sekotidningen att personal sökt och i hög grad fått det schema de sökt i första hand.