Ett sparbeting på 30 miljoner kronor hos förlaget LRF Media leder till att 90 tjänster ska bort.

Ledningens förslag innebär att Malmökontoret läggs ner och att såväl annonsavdelningen som redaktionerna för tidningarna ATL, Lantmannen, ATL Magasinet och Skogsägaren flyttas till Stockholm.

Däremot kommer redaktionerna för historietidningarna att finnas kvar i Malmö, fast i andra lokaler.

Vad som händer med alla medarbetare är oklart, men vissa kan komma att erbjudas arbete i Stockholm eller frilansuppdrag, säger LRF Medias vd Ruben Jacobsson till ATL på nätet.

Klockan halv nio på morgonen informerades personalen om ledningens planer. Drygt ett 50-tal anställda i Malmö, varav cirka 25 journalister, berörs och chockas av det oväntade beskedet.

– Det här är nog det bästa sättet att döda den här tidningen på, säger Kicki Myrberg, ordförande för journalistklubben i Malmö.

Nästa vecka ska förslaget börja förhandlas med fackklubbarna.

– Vi kommer att göra motstånd på alla sätt eftersom vi inte ser det affärsmässiga i förslaget. Vi har ju varit en kassako för LRF Media i många år och går fortfarande väldigt bra, säger Kicki Myrberg.

Tanken är främst att spara in på lokalkostnaden i Malmö. Flera av de anställda ska nämligen erbjudas att börja jobba för ATL – men i Stockholm.

– Jag ser små möjligheter för journalisterna här att kunna och vilja flytta till Stockholm. Om man tror att det bara är att byta ut alla som gör tidningen så har man inte förstått hur man gör tidningar i dag. Vi är inga konservburkar. ATL går bra eftersom det finns en kompetens här, säger Myrberg.

En stor del av annonsförsäljningen kommer att läggas ut på externa aktörer och journalister kommer att leverera material till flera av förlagets titlar, uppger LRF Media i ett pressmeddelande. Produktionen av företagets digitala tjänster för samtliga titlar organiseras i ett eget bolag.

Omorganisationen anses som nödvändig för att ”behålla och stärka en traditionell printaffär” och för att ”få fart på det digitala utvecklingsarbetet krävs ett nytt arbetssätt”, uppger vd Ruben Jacobsson.

En vikande marknad för annons- och lösnummerförsäljning ligger till grund för sparåtgärderna.