Domstolen gav inget besked i frågan om det är ett arbetsmiljöbrott att låta ambulansförare köra dygnslång arbetspass. Åtalet ogillades på andra grunder.

För snart fyra år sedan slumrade en ambulanssjuksköterska från Kungälvs sjukhus till bakom ratten och kraschade in i en bergsvägg. Olyckan inträffade strax före sju på morgonen och föraren hade då varit i tjänst i närmare 23 timmar. Med sig i ambulansen hade föraren en kollega, som drabbades av bland annat skall- och nackskador i kraschen, och en patient som klarade sig oskadd.

Åklagaren ansåg att arbetsgivaren, Västra Götalandsregionen, gjort sig skyldig till arbetsmiljöbrott. Att låta ambulanspersonal jobba dygnslånga arbetspass medför en uppenbar risk, inte minst för trafikolyckor liknande den som inträffade, ansåg åklagaren och krävde att arbetsgivaren skulle betala 400 000 kronor i företagsbot.

I dag meddelade Göteborgs tingsrätt att åtalet ogillas. Orsaken är att regionen inte anses bedriva näringsverksamhet, och det är ett krav för att en företagsbot ska kunna användas. Domstolen tar därmed inte ställning till själva sakfrågan om ambulanspersonalens arbetstider.

– Det är mycket olyckligt att det här målet avgjordes av teknikaliteter i lagen, säger Peter Blom som vittnade för Vårdförbundet i rättegången, till tidningen Vårdfokus.

Han hade hoppats att dagens dom skulle sätta stopp för de långa arbetspassen, så blir det nu inte, men rättsfallet har ändå skapat debatt om frågan.

– Hur många olyckor med trött personal ska behöva ske innan beslutsfattarna reagerar? säger han.

Enligt tidningen Vårdfokus är trötta ambulansförare ett vanligt problem. En undersökning som tidningen presenterade tidigare i veckan visar att var tredje ambulansförare någon gång somnat bakom ratten.